Sterke punten
- enorme luxe in alle zetels
- aantrekkelijk ontwerp
- Veel ruimte binnenin
Zwakke punten
- hoog brandstofverbruik
- nogal groot en omvangrijk
- Hoge aankoop- en onderhoudskosten
Cadillac Deville : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Cadillac Deville, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Cadillac DeVille
-
Cadillac Deville 7.2L. cabriolet
€ 22.500,-- 102.216 km
- 01/1967
- 279 kW (379 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2678 CW DE LIER -
Cadillac Deville Sedan 4.6 Northstar - 1996 - V8 - USA import - Doc
€ 4.950,-- 183.574 km
- 06/1996
- 224 kW (305 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8171 CN VAASSEN -
Cadillac Deville Coupe 6.0 V8 LOWRIDER! Custom build in LA! One of
€ 11.950,-- 189.570 km
- 06/1981
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3762 EV SOEST -
Cadillac Deville Coupe Deville
€ 12.500,-- 174.044 km
- 10/1971
- 285 kW (387 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6843DR Arnhem -
Cadillac Deville Coupe Deville
€ 13.500,-- 200.000 km
- 02/1972
- 280 kW (381 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6904av ZEVENAAR -
Cadillac Deville 4.1 V8 Sedan , Automaat , Clima / Cruise / Leder /
€ 6.950,-- 169.580 km
- 06/1986
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3886 PD GARDEREN -
Cadillac Deville Coupe 1972
€ 26.950,-- 47.800 km
- 02/1972
- 162 kW (220 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2401 LJ ALPHEN AAN DEN RIJN
Interesse in een Cadillac DeVille
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Cadillac DeVille biedt extra ruimte en luxe op de eerste en tweede rij.
- Visueel maakt het model indruk met zijn enorme carrosserie en elegante vorm.
- In 1999 verscheen de tiende generatie met veel nieuwe technieken en details.
- De krachtige motoren bieden ruim voldoende vermogen voor de dagelijkse ritten.
- Goed onderhouden voertuigen zijn bijzonder waardevast en dus geschikt als langetermijnbelegging
Gegevens
Motor
De Cadillac DeVille is een van de bijzonder grote en zware voertuigen op de markt. Daarom zijn krachtige motoren van groot belang. De fabrikant van Amerikaanse luxe limousines heeft hier zijn huiswerk gedaan en levert grote motoren met veel vermogen en cilinderinhoud voor de Cadillac DeVille. Dit geldt van de eerste tot de tiende generatie. In de regel zouden bestuurders van een Cadillac DeVille zich dus nooit ondergemotoriseerd mogen voelen.
Dit blijkt ook uit een nadere beschouwing van de beschikbare motoren, met name voor de negende en tiende generatie. In de negende generatie werden alleen V8-motoren met een cilinderinhoud van 4,9 of 4,6 liter gebruikt, afhankelijk van het gekozen model. De Cadillac DeVille Concours, die tot 300 pk op de weg kon overbrengen, beloofde bijzonder veel vermogen. Immers, 400 Nm koppel, dat vanaf 4.400 toeren op de weg kon worden overgebracht, zorgde voor vlot rijden en voldoende vermogen.
Een soortgelijk beeld ontstaat met betrekking tot de tiende en dus laatste generatie van het model. Natuurlijk mochten de grote en krachtige motoren niet ontbreken. In alle versies koos de Amerikaanse autofabrikant hier voor een V8-motor met 4,6 liter cilinderinhoud, hoewel verschillende vermogensniveaus konden worden gekozen. Het basismodel leverde 275 pk en zette daarmee 373 Nm koppel op de weg. Desgewenst kon meer vermogen worden gemobiliseerd, tot 300 pk waren beschikbaar aan de top voor de Cadillac DeVille in de tiende generatie. Dit leverde tot 400 Nm koppel. De krachtige motoren zorgden voor goede rijprestaties, waaronder een topsnelheid van 180 km/u, de sprint werd al in slechts 7,6 seconden afgelegd.
Afmetingen
Het streven van de Cadillac DeVille was om veel ruimte te bieden voor de dagelijkse ritten. De carrosserie van het voertuig was navenant groot, waarbij de afmetingen tussen de afzonderlijke generaties aanzienlijk verschilden. Vooral de eerste generaties, met een lengte tot 5,9 meter en een breedte van meer dan twee meter, behoorden tot de zeer grote vertegenwoordigers van de sedans. De nieuwere voertuigen zijn bijna compact in vergelijking. De carrosserie van de tiende generatie Cadillac DeVille is bijvoorbeeld slechts 5,26 meter lang. De breedte is 1,9 meter en de hoogte is 1,44 meter.
De grootte van de Cadillac DeVille is ook duidelijk merkbaar in het interieur. Vooral op de tweede rij is de ruimte bijna prinsheerlijk en nodigt de auto uit tot ontspannen rijden. Met een zeer grote bagageruimte is de Cadillac DeVille echter ook heel geschikt voor dagelijks gebruik. Dit betekent dat tot 495 liter bagageruimtevolume probleemloos kan worden gebruikt. Enkele honderden kilo's laadvermogen zijn natuurlijk ook geen uitdaging voor het model.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Cadillac DeVille Coupé:
Bouwjaar | 1965 – 1968 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 5,7 m x 2,0 m x 1,4 m |
Wielbasis | 3,3 m |
Inhoud bagageruimte | 495 l |
Ledig gewicht | 2.083 kg |
Toegestane maximum massa | n.b. |
Cilinderinhoud | 7.725 cm³ |
Koppel | 712 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0 sec. |
Tankinhoud | 82 l |
Verbruik | 10,7 l |
CO²-uitstoot | n.b. |
Varianten
Wie de Cadillac DeVille wilde aanschaffen, had de vrije keuze tussen verschillende modellen. Naast een totaal van tien verschillende generaties zijn er nog vele andere uitrustingslijnen en details die een individuele configuratie mogelijk maakten. Natuurlijk ligt de nadruk hier op maximale luxe om comfortabele reizen mogelijk te maken. De Amerikaanse autofabrikant concentreert zich niet alleen op de voorste twee stoelen, maar ook op de achterste rij stoelen. Alle stoelen hebben op verzoek een massage- of verwarmingsfunctie. Ook moderne technologieën ontbreken niet op de enorm lange uitrustingslijst. Zo bracht de tiende generatie Cadillac DeVille een speciaal nachtzichtsysteem op basis van een infraroodcamera vooraan. Een elektrisch zonnescherm of LED-achterlichten behoren ook tot de technische innovaties en nieuwigheden die de Cadillac DeVille al vroeg met zich meebracht.
Prijs
Als je in een Cadillac DeVille wilde rijden, moest je diep in de buidel tasten. De krachtige motoren, de enorme luxe en het sensationele design wilden natuurlijk dienovereenkomstig betaald worden. Het was niet ongebruikelijk dat de nieuwprijs van het voertuig in de laatste generatie de prijsgrens van 80.000 euro overschreed.
Tegenwoordig kan de Cadillac DeVille ook zonder omwegen als occasion worden gekocht. Sommige prijzen hier zijn al heel redelijk. Deze gaan echter vaak gepaard met beperkingen in conditie of technische mogelijkheden. Als je een goed onderhouden Cadillac DeVille met luxe uitrusting wilt kopen, kun je beter iets meer geld uitgeven. Hier zijn de prijzen ongeveer 30.000 euro. Voertuigen in deze klasse zorgen voor jarenlang probleemloos doorrijden, waardoor ze een solide keuze zijn als gebruikte auto.
Design
Exterieur
De Cadillac DeVille maakt op het eerste gezicht veel indruk met zijn zeer grote carrosserie. Dat is echter ook te danken aan het doordachte design van de auto, dat vooral in de eerdere generaties de enorme luxe in één oogopslag weet over te brengen. Met de focus op oudere voertuigen valt ook een belangrijk kenmerk op: In veel gevallen werden de modellen ontworpen als driedeurs modellen. Naar hedendaagse maatstaven is dit bijna ondenkbaar in een luxe sedan. De Amerikaanse autofabrikant zag echter af van dit ontwerp in de nieuwere generaties, want de Cadillac DeVille werd hier aangeboden met vier deuren.
Interieur
In het interieur biedt de Cadillac DeVille eerst en vooral veel ruimte en een enorm comfort. De salon is de perfecte metgezel, vooral op lange reizen. Klanten konden rekenen op vele technische verfijningen. Men kan bijvoorbeeld genieten van een massagefunctie achteraan. De materialen waren natuurlijk ook onberispelijk. Veel leer en veel hout voldeed aan de smaak van die tijd en overtuigde met een aantrekkelijke, luxueuze uitstraling vanaf de eerste keer dat je instapte.
Veiligheid
De Cadillac DeVille is een zeer veilig voertuig, dit geldt zowel voor de oudere als voor de nieuwere voertuigen. Reeds de zeer grote en de zeer zware carrosserie dragen enorm bij tot de bescherming van de inzittenden. De lange motorkap met de zware motor fungeert als kreukelzone en absorbeert een groot deel van de energie bij een botsing. De moderne technologieën zorgen ook voor veiligheid, bijvoorbeeld door de eerder genoemde nachtzichtassistent.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de Cadillac DeVille is de Lincoln Continental. Ook dit voertuig biedt verschillende generaties en de laatste variant werd in 2020 geïntroduceerd. In de nieuwere versies bieden de voertuigen hedendaagse technologieën die aangename en veilige reizen in het dagelijks leven mogelijk maken. Aangezien het voertuig voornamelijk voor de Amerikaanse markt werd gebouwd, zijn er maar weinig modellen te vinden op de markt voor occasions. Als er een auto wordt gevonden, zijn de prijzen zeer hoog en de klanten moeten minstens 50.000 euro uitgeven. Oudere formaten van de auto komen daarentegen relatief vaak voor.