Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW 1 Serie_1.jpg

BMW 1

1 / 3
BMW 1 Serie_1.jpg
BMW 1 Serie_3.jpg
BMW 1 Serie_2.jpg

Sterke punten

Comfort en sportiviteit Premium ervaring Fraai interieur

Zwakke punten

Erg prijzig Geen zescilinder meer Geen achterwielaandrijving

BMW 1-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 1-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 1 Serie: premium hatchback uit München

De 1 Serie is de kleinste BMW in de line-up van het Duitse merk. Hij biedt de perfecte balans tussen dynamisch rijgedrag en comfort en luxe, in een compact formaat. Er zijn ook sportieve aandrijflijnen beschikbaar die garant staan voor rijplezier. Lees meer.

Interesse in een BMW 1

BMW 1 occasions
BMW 1 nieuwe auto's
BMW 1 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Sportieve rijeigenschappen
  • Luxe en comfortabel interieur
  • Geschikt voor lange afstanden
  • Verschillende motoren beschikbaar

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 1 Serie is verkrijgbaar met keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren. In de reeks benzinemotoren vormt de 116 het basismodel. Deze heeft een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 90 kW (122 pk) en een koppel van 230 Nm. Een zeventraps automaat is standaard op alle genoemde aandrijflijnen.

De 120 biedt net wat meer kracht dan de 116 met dezelfde motor. De 120 heeft een vermogen van 125 kW (170 pk) en 280 Nm koppel. Deze aandrijflijn maakt ook gebruik van 48 Volt-technologie. De stap naar een 2,0 liter viercilinder wordt gemaakt in de 123 xDrive. Deze beschikt ook over vierwielaandrijving. Met een vermogen van 160 kW (218 pk) en 360 Nm koppel is deze variant behoorlijk sportief. Dit zie je terug in de acceleratie van 0-100 km/u; je doet hier 6,3 seconden over. De topsnelheid bedraagt 246 km/u.

Bovenaan het modellengamma staat de zeer sportieve BMW M135 xDrive. Dit model wordt aangedreven door een 2,0 liter viercilinder benzinemotor met 48 Volt-technologie. Het systeemvermogen bedraagt 221 kW (300 pk) en het koppel 400 Nm. De BMW M135 xDrive accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden en de acceleratie houdt op bij 250 km/u.

Het dieselaanbod bestaat uit de 118d en de 120d. De 118d heeft een vermogen van 110 kW (150 pk) en 360 Nm koppel. Dit wordt verkregen uit een 2,0 liter viercilinder turbodieselmotor. De 120d levert nog iets betere prestaties: een vermogen van 120 kW (163 pk) en 400 Nm aan koppel. Deze aandrijflijn beschikt ook over 48-Volt technologie.

Afmetingen

De BMW 1 Serie meet 4,36 meter in de lengte, 1,80 meter in de breedte en 1,46 meter in de hoogte. De wielbasis bedraagt 2,67 meter en de draaicirkel 11,7 meter. Met de leuning van de achterbank neergeklapt neemt de bagageruimte toe van 380 liter naar 1.200 liter. Voor de BMW 120 en BMW 120d is dat van 300 naar 1.135 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 1 Serie 116
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,36 x 1,80 x 1,46 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 380 l
Ledig gewicht 1.365 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960 kg
Cilinderinhoud 1.499 cm3
Vermogen 90 kW (122 pk)
Koppel 230 Nm
Topsnelheid 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,8 sec
Tankinhoud 49 l
Verbruik 5,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 135 g/km

Varianten

De BMW 1 Serie kent de nodige variatie in aandrijflijnen en uitvoeringen. De 116 en 120 vormen nog redelijk beschaafde aandrijflijnen met benzinemotoren en voorwielaandrijving. De 123 xDrive en de M135 zijn sportieve varianten die meer vermogen bieden en vierwielaandrijving. De 118d en de 120d vormen het aanbod in dieselmotoren.

BMW biedt verschillende extra pakketten op de 1 Serie. Zo is er onder meer de M Sport Design-variant, met M Sport bumpers en sportieve 18-inch lichtmetalen velgen. Het M Sportpakket zorgt voor nog meer sportiviteit, met onder meer een adaptief onderstel, een met leder bekleed M stuurwiel en verlichte M interieurlijsten. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan biedt het M Sportpakket Pro nog meer extra’s. Denk aan sportieve remmen, een achterspoiler en speciale exterieuraccenten aan de voorzijde.

Daarnaast biedt BMW verschillende M Performance onderdelen voor de M135 xDrive. Denk aan carbon accenten, een sportief diffuser met vier uitlaatpijpen en een splitter onder de voorbumper.

Prijzen

De BMW 1 Serie kent verschillende prijzen, afhankelijk van de uitvoering en motorisering. Het instapmodel, de 116, begint rond de 40.000 euro, terwijl de 120 iets hoger geprijsd is. Met een sportiever voorkomen kost de 120 M Sport Design Edition ruim 41.000 euro. De 123 xDrive begint bij 47.000 euro en de sportieve topper, de M135 xDrive, heeft een aanzienlijk hogere prijs die rond de 75.000 euro ligt. De dieselopties zijn de 118d en 120d met prijzen rond de 47.000 euro. De 120d M Sport Design Edition kost net geen 48.000 euro.

Iedere generatie van de BMW 1 Serie viel in de smaak bij zowel zakelijk als privérijders. Daarom zijn er op de occasionmarkt genoeg te vinden. Oudere exemplaren zijn al op te pikken voor een paar duizend euro. De snelle, sportieve occasions uit eerdere bouwjaren zijn nog altijd vrij prijzig, omdat ze zeer gewild zijn vanwege de zescilinder onder de motorkap en de achterwielaandrijving.

Als je in de markt bent voor een 1 Serie occasion, let dan goed op de onderhoudshistorie. BMW’s zijn namelijk sportieve auto’s en zo wordt er ook vaak mee gereden. Als een vorige eigenaar verzuimd heeft zijn auto goed te laten onderhouden, kan dat voor jou aardig in de papieren lopen.

Design

Buitenkant

De BMW 1 Serie is een compacte auto, maar wel met een sportief karakter. Dit komt naar voren door de lange motorkap en het ver naar achter geplaatste compartiment voor de inzittenden. De achterkant heeft een relatief korte overhang.

Aan de voorkant zie je de bekende nieren van BMW terug in de grille. De koplampen zijn altijd LED, evenals de achterlichten. Hierin zie je kenmerkende verticale elementen in de dagrijverlichting. Adaptieve LED-koplampen met niet-verblindend matrix grootlicht en bochtverlichting zijn optioneel. Langs de zijkant zien we een dynamische lijn van het voorwiel naar de heupen van de auto. De achterkant valt op door een doorlopende dakspoiler en een opvallend sportieve diffusor.

Afhankelijk van de uitvoering komt de 1 Serie met sportieve accenten zoals dubbele uitlaten, gekleurde remklauwen en grotere velgen. De 1 Serie is ook het allereerste model van het merk dat optioneel leverbaar is met een contrasterend zwart dak. Het M Sportpakket en M Sport Design laten de 1 Serie er nog sportiever uitzien aan de buitenkant. Niet gek, want deze pakketten zijn afgeleid van de sportdivisie M van BMW.

BMW biedt keuze uit twee uni en zeven metallic carrosseriekleuren. Ook zijn vier BMW Individual carrosseriekleuren en een breed scala BMW Individual speciale carrosseriekleuren leverbaar.

Binnenkant

Het grootste verschil met eerdere generaties van de 1 Serie is de aandrijving op de voorwielen in plaats van op de achterwielen. Hierdoor is er meer ruimte in het interieur en daarvan profiteren de passagiers op de achterbank. De 1 Serie wordt dan ook gezien als een auto waarmee je ook lange afstanden kunt reizen.

BMW heeft zijn interieurs altijd op orde. De bestuurder heeft alles wat hij nodig heeft binnen handbereik en er is een fijne zitpositie te vinden in ergonomische stoelen. De aankleding wordt gekenmerkt door hoogwaardige materialen en fraaie bekleding. Voor de bestuurder bevindt zich een digitaal scherm met daarop de tellers. In het verlengde daarvan is eveneens een ‘curved’ display te vinden voor het infotainment, waarin veel functionaliteiten zijn opgenomen. Dit systeem, beter bekend als BMW iDrive, biedt met QuickSelect een gemakkelijke bediening van voertuigfuncties en daarnaast de ruimte om de smartphone te koppelen middels Apple Carplay of Android Auto.

Als alternatief voor het standaard sportstuurwiel is er ook een M Sportstuurwiel beschikbaar, voorzien van schakelpaddles voor handmatig schakelen.

Veiligheid

Euro NCAP beloonde de BMW 1 Serie met vijf sterren. Dat is de maximale score die een auto in de crashtest van het onafhankelijke veiligheidsinstituut kan behalen. In alle vier categorieën – bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist – noteerde de 1 Serie een hoge score.

Standaard biedt BMW een uitgebreid veiligheidspakket voor de 1 Serie, met onder meer rijstrookassistent, een assistent die waarschuwt voor potentiële aanrijdingen aan de voorzijde, verkeersbordenherkenning en een parkeerassistent.

Alternatieven

De BMW 1 Serie is een premium hatchback. Andere spelers in die markt zijn de Mercedes-Benz A-klasse en Audi A3. Waar de 1 Serie enkel met verbrandingsmotoren leverbaar is, zijn de Audi en de Mercedes-Benz wel verkrijgbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Daarbij bieden Mercedes en Audi ook een sportieve versie aan van hun compacte modellen, met respectievelijk verschillende AMG-uitvoeringen van de A-Klasse en Audi met de S3 en RS3.

Net onder de drie premium merken is de Volkswagen te vinden met de Golf en Opel met de Astra. Alternatieven voor de 1 Serie in de eigen line-up zijn de 3 Serie, voor als je toch meer ruimte nodig hebt, of de 2 Serie Active Tourer of Gran Coupé. Binnen het concern is ook nog de Mini Cooper.

Veelgestelde vragen

Heeft de BMW 1 Serie achterwielaandrijving of voorwielaandrijving?
Sinds de marktintroductie van de derde generatie 1 Serie is de hatchback voorzien van voorwielaandrijving. Alle generaties 1 Serie vóór 2019 hebben achterwielaandrijving. De modellen met xDrive hebben vierwielaandrijving.
Hoeveel cilinders heeft een BMW 1 Serie?
De beschreven generatie 1 Serie is leverbaar met een driecilinder en viercilinder motor. Eerdere generaties beschikken over zescilinder motoren en achterwielaandrijving.
Is de BMW 1 Serie betrouwbaar?
Over het algemeen is de BMW 1 Serie een betrouwbare auto. Toch zijn – met name de kleinere motoren – niet altijd even storingsvrij. De driecilinder motorblokken moeten eigenlijk hard werken voor een auto als de 1 Serie. Ze krijgen in hun leven dus wat meer te verduren. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, mits het onderhoud tijdig wordt uitgevoerd.
Kan ik mijn 1 Serie tunen?
Ja, dat kan. De turbomotoren van BMW worden elektronisch begrensd. Deze blokkade kan een tuner voor je verwijderen. Dit is echter niet zonder risico’s. Ten eerste is de fabrieksgarantie van BMW niet meer geldig na tuning. Ten tweede zijn de kleinere motoren van BMW niet de meest betrouwbare. Tuning kan ervoor zorgen dat de motor overmatig snel slijt. Je doet er dan verstandig aan omliggende onderdelen ook aan te pakken, zoals de lucht- en olietoevoer.

Meer informatie

Modellen

Meer details

Meer links