Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-159-front

Alfa Romeo 159

1 / 3
alfa-romeo-159-front
alfa-romeo-159-side
alfa-romeo-159-back

Sterke punten

  • Aantrekkelijk Italiaans design
  • Fijne rijeigenschappen
  • Goede basisuitrusting

Zwakke punten

  • Zeer hoog brandstofverbruik
  • Weinig zitruimte achterin
  • Weinig aflegruimte

Alfa Romeo 159 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo 159, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo 159: Italiaanse middenklasser met pit

De Alfa Romeo 159 is een middenklasser die het de BMW 3 Serie, Mercedes-Benz C-Klasse en Audi A4 moeilijk moest maken. De productie liep van 2005 tot 2013. Het is een echte Italiaan en rolde in de buurt van Napels uit de Alfa Romeo-fabriek. Lees meer.

Interesse in een Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 occasions
Alfa Romeo 159 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betrouwbare techniek
  • Goede prestaties en veel rijplezier
  • Echt Italiaans design
  • Hoog zitcomfort

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo 159 was leverbaar met een groot aantal benzine- en dieselmotoren, waarvan de meeste een turbo hadden. De motoren met turbo herken je aan de JTS (Jet Thrust Stoichiometric) aanduiding bij benzinemotoren en JTDM (Jet Turbo Diesel Multijet) bij dieselmotoren. Vierwielaandrijving was ook beschikbaar, maar alleen bij de krachtigste motoren. Wie de Alfa Romeo 159 met vierwielaandrijving wilde, moest dus op zoek naar de 3,2-liter benzine of de 2,4-liter diesel met het opschrift "Q".

De minst krachtige benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 1,8-liter en een vermogen van 103 kW (140 pk). De topsnelheid is een nette 208 kilometer per uur. Voor een 0-100-sprint heeft hij 10,2 seconden nodig. De 1.9 JTS-motor met 117 kW (160 pk) en 2.2 JTS met 136 kW (185 pk) bieden meer prestaties. In het topmodel ligt een 3,2-liter V6 met 191 kW (260 pk). De instapdiesel beschikt over een 1,9-liter motor. Het vermogen bedraagt hier 88 kW (120 pk) en de topsnelheid 193 kilometer per uur. In 2008 krijgt de auto een update. De 1.9 JTS verdwijnt en later moeten ook de 1.8 MPI en 2.2 JTS het veld ruimen. Er komt een nieuwe diesel bij: de 2.0 JTDm met 100 kW (136 pk) of 125 kW (170 pk).

Afmetingen

De lengte van de Alfa Romeo 159 is 4,66 meter, de breedte is 1,83 meter en de hoogte is 1,42 meter. De afmetingen van de sedan en stationwagen (Sportwagon) zijn hetzelfde. De Sportwagon heeft een langer doorlopende daklijn en biedt uiteraard meer bagageruimte: 445 liter tot 1.235 liter. De sedan biedt 405 liter bagageruimte.

Het leeggewicht van de Alfa Romeo 159 ligt tussen de 1.360 en 1.410 kilogram, afhankelijk van het model. De wielbasis is 2.700 millimeter, waardoor de beenruimte voor de achterpassagiers iets beter is dan bij de voorganger de Alfa Romeo 156. Het trekvermogen is zo’n 500 kg ongeremd en 1.400 kg geremd.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Alfa Romeo 159 (sedan)

Alfa Romeo 159 1.8 MPI
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,66 × 1,83 × 1,42 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 405 l
Ledig gewicht 1.360 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.935 kg
Cilinderinhoud 1.796 cm³
Vermogen 103 kW (140 pk)
Koppel 175 Nm
Topsnelheid 208 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10, 2 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 179 g/km

Varianten

De Alfa Romeo 159 is de opvolger van de populaire Alfa Romeo 156. Zo populair als zijn voorganger werd het model niet. De 159 is er als sedan en als stationwagen. In dat laatste geval spreken we van de Sportwagon. De basisuitrusting van de 159 was behoorlijk uitgebreid, met o.a. airconditioning en verschillende veiligheidssystemen. Er waren verschillende uitrustingslijnen: Impression, Progression en Distinctive. Daarnaast waren er ook zakelijke uitvoeringen en speciale versies.

Prijzen

De nieuwprijs van de Alfa Romeo 159 lag rond de 28.000 tot 60.500 euro, afhankelijk van het modeljaar en uitvoering. De prijzen van occasions variëren aanzienlijk en zijn afhankelijk van de kilometerstand en de staat van het voertuig.

Occasions met een hoge kilometerstand zijn al verkrijgbaar voor minder dan 1.000 euro. Voertuigen uit de latere bouwjaren met lagere kilometerstand moeten 15.000 tot 20.000 euro kosten, afhankelijk van de uitrusting.

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo 159 een fraaie auto om te zien. Het is een échte Italiaan, met boos kijkende koplampen en de bekende Alfa Romeo-grille. De afwerking en de gebruikte materialen zijn solide en robuust. De auto is uitgerust met complete bodembescherming voor en achter. Deze beschermt het motorcompartiment tegen vuil en optimaliseert ook de aerodynamica van de Alfa Romeo 159.

Het model heeft geen bumpers ter bescherming tegen kleine beschadigingen in parkeervakken, dus bestuurders moeten voorzichtig zijn tijdens het parkeren. Vooral omdat het zicht rondom niet geweldig is. De benzinetank kan alleen worden geopend via de centrale vergrendeling met de sleutel.

De toegang tot de bagageruimte is beperkt in de Alfa Romeo 159. De opening is smal. Het is ook even wennen dat de achterklep alleen met de afstandsbediening van de sleutel kan worden ontgrendeld of door op het merklogo te drukken. Er is geen handvat om de klep snel te openen. In 2008 kreeg het model een kleine update, maar aan de buitenkant waren er geen wijzigingen, op een set nieuwe wielen na.

Binnenkant

Het ontwerp van het dashboard is behoorlijk sportief. De functionaliteit laat echter te wensen over. Er is geen logische indeling van de schakelaars, wat de bediening enigszins lastig maakt als je de auto nog niet goed kent.

Het stuur is gemakkelijk in lengte en hoogte te verstellen. Hierdoor kan iedereen zijn plekje vinden achter het stuur. Voor regenachtige dagen is er een automatische regensensor voor de ruitenwissers aan boord. De verwarmde en elektrisch verstelbare buitenspiegels zorgen altijd voor een goed zicht naar achteren.

Elektrisch te bedienen ramen zijn standaard aanwezig voorin. Ze werken zelfs als het contact is uitgeschakeld. Maar alleen totdat er een deur wordt geopend. Passagiers kunnen ook genieten van hun eigen leeslampjes tijdens ritten in het donker. Bovendien heeft de Alfa Romeo 159 standaard airconditioning.

Praktische opbergvakken zijn er helaas nauwelijks. Naar een bekerhouder kun je ook lang zoeken. Anderzijds is de ruimte in de auto verrassend goed. Samen met de bestuurder is er plek voor vijf inzittenden. De middelste zitplaats op de achterbank is alleen geschikt voor korte ritjes.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Alfa Romeo 159 is dik in orde. Daardoor kreeg hij ook de hoogste waardering van 5 sterren in de Euro NCAP-crashtest. De auto heeft standaard ABS en een remassistent. Bovendien is een stabiliteitscontrolesysteem aan boord. Aan de buitenkant zorgen instelbare regensensoren voor veiligheid, zelfs bij nat wegdek. Bovendien zijn er hoofd- en zij-airbags beschikbaar voor alle inzittenden.

Alternatieven

Als alternatief voor de Alfa Romeo 159 biedt dezelfde fabrikant het voorgaande model Alfa Romeo 156 aan. Dit model was een groot succes in Nederland – hij was veel populairder dan de 159 – waardoor er veel occasions te koop staan. Modellen met een kilometerstand van meer dan 150.000 km zijn hier al verkrijgbaar vanaf ongeveer enkele honderden euro’s, maar die kun je beter laten staan. Voor een paar duizend euro heb je een goed onderhouden exemplaar te pakken met minder kilometers. De Alfa Romeo Brera kun je ook zien als alternatief, maar is aanzienlijk minder praktisch. Dit model heeft slechts drie deuren en 300 liter bagageruimte. Buiten het merk kun je kijken naar de BMW 3 Serie, Mercedes-Benz C-Klasse, Audi A4, Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Opel Insignia ST

FAQ

Tot wanneer werd de Alfa Romeo 159 gebouwd?
In 2005 ging de Alfa Romeo 159 in productie. In 2008 kreeg het model een kleine facelift en in 2013 viel het doek voor de charmante Italiaan.
Wie heeft de Alfa Romeo 159 ontworpen?
De Alfa 159 is ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Giugiaro werd in 1999 uitgeroepen tot auto-ontwerper van de eeuw en daarmee opgenomen in de Automotive Hall of Fame.
Is de auto dagelijks te gebruiken?
Ja, daar leent de auto zich uitstekend voor. De 159 is namelijk relatief comfortabel en ondanks zijn leeftijd voorzien van moderne technologieën. Dagelijkse woon-werk-ritjes zijn dus geen probleem voor deze Italiaan.
Welke kleuren zijn beschikbaar voor de Alfa Romeo 159?
In totaal werd de Alfa 159 in twintig verschillende kleuren geleverd. Daaronder zijn acht metallic kleuren, waaronder de fraaie rode tint Rosso Tristrato Perl.

Beoordelingen voor Alfa Romeo 159

51 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details