- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen LT
Sterke punten
- Royale laadruimte
- Robuust
- Veelzijdige configuraties
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik
- Beperkte uitrusting
- Luidruchtige motoren
Volkswagen LT : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen LT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volkswagen LT
-
Volkswagen LT 35 TDI 80KW PICK-UP DC
€ 4.538,-BTW verrekenbaar - 258.063 km
- 01/2005
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5683 PN BEST -
Volkswagen LT LT 35 2.5 TDI
€ 2.950,-BTW verrekenbaar - 327.744 km
- 07/2002
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5411pa zeeland -
Volkswagen LT 35 2.8 TDI Lang
€ 4.295,-- 268.874 km
- 05/2003
- 116 kW (158 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-5688 DP OIRSCHOT -
Volkswagen LT 46 TDI 2DM282
€ 5.500,-- 434.000 km
- 07/1997
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3941BN Doorn -
Volkswagen LT 28 2.5 TDI lang 2001 NAP Trekhaak! Veel ruimte! Go
€ 4.350,-- 198.498 km
- 09/2001
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2983 SH RIDDERKERK
Interesse in een Volkswagen LT
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Jarenlang dé bestelwagen voor veel bedrijven, vanwege zijn grootte en betrouwbaarheid
- Flexibel in configuratie: van grote bestelauto tot taxibus met 14 zitplaatsen
- Ondanks zijn leeftijd nog steeds populair, voornamelijk als camper
- Betrouwbare reputatie, waarbij hoge kilometerstanden geen probleem zijn
Technische gegevens
Motorisatie
De Volkswagen LT kent twee generaties. De eerste generatie presenteerde Volkswagen in 1975 en volgde de Volkswagen T2 op. Bij zijn introductie was hij alleen met een benzinemotor uit de Audi 100 verkrijgbaar. Het betrof een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met carburateurs met een vermogen van 55 kW (75 pk) en 152 Nm. Niet veel later introduceerde Volkswagen ook een dieselmotor voor de LT: een 2,7-liter viercilinder met 48 kW (64 pk).
In 1978 breidde Volkswagen het motorenaanbod uit met een 2,4-liter zes-in-lijn dieselmotor met een vermogen van 55 kW (75 pk) en een koppel van 155 Nm. Later verdween de benzineoptie uit het aanbod en werd een turbodiesel toegevoegd. Deze 2,4-liter zescilinder had een vermogen van 75 kW (91 pk) en 195 Nm koppel.
De tweede generatie van de LT kwam in 1996 op de markt. Met de komst van de nieuwe generatie introduceerde het merk ook een aantal nieuwe motoren. Eén daarvan was de 2,3-liter viercilinder met 105 kW (143 pk) en 210 Nm koppel. Dit is de enige benzinemotor die Volkswagen aanbood in de LT, de rest waren allemaal dieselmotoren met een turbo. Te beginnen met de vijfcilinder TDI-motoren, variërend in vermogen van 55 kW (75 pk) tot 80 kW (110 pk), met een koppel variërend van 160 Nm tot 280 Nm. Ook bood Volkswagen viercilinder diesels aan in de vorm een 2,8-liter met vermogens van 92 kW (125 pk) tot 116 kW (158 pk).
In 2006 werd de Volkswagen LT opgevolgd door de Volkswagen Crafter. In totaal produceerde Volkswagen zo’n 350.000 exemplaren van de LT in negen jaar.
Afmetingen
Beide generaties van de Volkswagen LT hebben een minimale lengte van net geen 4,8 meter en bieden ruimte aan maximaal veertien zitplaatsen. Daarnaast is er een grote laadruimte beschikbaar voor het vervoer van grote goederen. Over het algemeen is de Volkswagen LT moeilijk te verslaan op het gebied van functionaliteit, ruimte en laadruimte. Het enige zwakke punt zijn de bescheiden comfort- en veiligheidsvoorzieningen, die in veel moderne bestelwagens te vinden zijn.
Volkswagen LT | |
---|---|
Marktintroductie | 1975 |
Lengte x breedte x hoogte | 4.79-6.80 x 1.92-2.37 x 2.08-2.92 m |
Wielbasis | 2.50-4.02 m |
Inhoud bagageruimte | Max. 17 m3 |
Ledig gewicht | 1.695-2.145 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.800-5.600 kg |
Cilinderinhoud | 1.984-2.460 cm3 |
Vermogen | 55-116 kW (75-158 pk) |
Koppel | 152-331 Nm |
Topsnelheid | 124 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Om aan de verschillende behoeften van de gebruikers te voldoen, werden er verschillende versies van de Volkswagen LT geproduceerd, waaronder een aantal speciale modellen. De lichte bedrijfswagen is verkrijgbaar als open en gesloten bestelbus met of zonder dubbele cabine, pick-up met dubbele cabine, chassiscabine eventueel met dubbele cabine en optioneel als dieplader en personenbus in lange of korte versie. Het belangrijkste verschil tussen de afzonderlijke varianten is het totaalgewicht, maar andere factoren zoals uitrustingsniveau, laadruimte en motorvermogen zijn ook relevant.
Prijzen
Wie in de markt is voor een Volkswagen LT moet zich op de occasionmarkt begeven, aangezien hij niet meer nieuw geproduceerd wordt. Uiteraard liggen de prijzen daar een stuk lager dan toen hij nog nieuw uit de fabriek rolde. De prijzen op de occasionmarkt beginnen bij slechts enkele duizenden euro’s. Dit zijn echter wel de flink gebruikte exemplaren, waar nog wat werk aan zit om ze weer in uitstekende staat te krijgen. Roest is namelijk een grote vijand van de LT. Prijzen lopen op tot zo’n 25.000 euro voor hele nette exemplaren. Dit zijn de exemplaren waar vaak een camper van gemaakt is. Ook autoambulances zijn in verhouding prijzig.
Design
Buitenkant
Allereerst springt het functionele uiterlijk van de Volkswagen LT in het oog. De bedrijfswagen met zijn ruim bemeten voorkant en praktische koplampen is volledig gericht op functionaliteit. Dit wordt ook weerspiegeld in de robuuste carrosserievorm, die weinig nadruk legt op design of comfortelementen. De standaard stalen wielen maken het plaatje af.
Hoewel het interieur van de Volkswagen LT relatief bescheiden is, wordt er veel waarde gehecht aan een prettige werkomgeving. Dit uit zich bijvoorbeeld in grote stoelen en een fijne bediening van elementen als de radio of de climate controle. Verder zijn er geen grote bijzonderheden, want het interieur is gericht op ergonomie en functionaliteit.
Veiligheid
In tegenstelling tot andere Volkswagen-voertuigen zoals de Multivan, zijn er geen uitgebreide veiligheidstests voor de LT. Desondanks is bekend dat de veiligheidsvoorzieningen niet kunnen tippen aan die van moderne bestelwagens. Afgezien van een airbag voor de bestuurder en voorpassagier zijn er geen noemenswaardige veiligheidsmaatregelen. Aan de andere kant mag niet worden vergeten dat de Volkswagen LT een robuuste constructie heeft. Dit draagt ook weer bij aan de veiligheid van de inzittenden en de vervoerde goederen.
Alternatieven
Het beste alternatief voor de Volkswagen LT is ongetwijfeld zijn opvolger, de Crafter, want die scoort met een betere rijdynamiek, meer comfort en moderne technologieën. Het enige nadeel is de aanzienlijk hogere aankoopprijs. Andere alternatieven zijn de Fiat Ducato, Ford Transit en de Mercedes-Benz Sprinter waarmee hij veel van zijn techniek deelt. Ze worden allemaal beschouwd als grote, veelzijdige bedrijfsvoertuigen.