- Homepage
- Auto
- Aanhangers
- Paardentrailer
Highlights van paardentrailers
Paardentrailers zijn er in diverse maten, gewichten en typen, denk aan enkelassers, dubbelassers, geremd en ongeremd
Fabrikanten bieden ook diverse soorten trailers aan, zelfs voor diverse paardenrassen
We belichten de wettelijke eisen die van toepassing zijn op paardentrailers en op de auto waarmee je een paardentrailer trekt
We geven tips en wijzen op aandachtspunten voor de aanschaf van een tweedehands paardentrailer
En we beantwoorden enkele veelgestelde vragen over het gebruik van paardentrailers
Diverse klassen en typen paardentrailers
Paardentrailers zijn er in allerlei soorten en maten. Mede afhankelijk van het aantal paarden dat je wilt vervoeren, hoe groot die zijn en eventuele aanvullende behoeften die je hebt, zijn er diverse uitvoeringen beschikbaar. Wij noemen hier de belangrijkste categorieën.
Enkelassers: paardentrailers in dit segment zijn voorzien van één as en worden vooral gebruikt voor het vervoer van één paard. Deze paardentrailers zijn lichter, wat het makkelijker maakt om te manoeuvreren. En natuurlijk zijn ze ook door lichtere trekauto’s te slepen – oftewel: ze vormen een lagere belasting voor zwaardere trekauto’s.
Tandemassers: voor het vervoeren van twee of meer paarden zijn tandemassers natuurlijk een betere keuze. Tandemassers hebben meestal een groter laadvermogen en zijn dus geschikt voor zwaardere lading. Ze zijn vaak ook een stukje groter dan enkelassige paardentrailers. Met twee achter elkaar geplaatste assen is het gewicht van trailer en paarden immers beter verdeeld en dat biedt meer stabiliteit op de weg – en dus meer veiligheid.
Geremde trailers: de meeste paardentrailers zijn voorzien van een reminstallatie, zodat de trailer ook remt als de bestuurder van de trekauto op het rempedaal trapt. Het spreekt vanzelf dat dat voor meer veiligheid zorgt, vooral bij het vervoeren van zware paarden – want een beladen paardentrailer heeft een aanzienlijk gewicht.
Ongeremde trailers: deze zijn lichter en worden vooral gebruikt voor het vervoer van lichte ladingen en natuurlijk kleine paarden, zoals pony’s. Onthoud dat in Nederland ongeremde aanhangers maar een beperkt laadvermogen hebben – tot 750 kg – en dat geldt ook voor paardentrailers.
Behalve deze basistypes zijn er ook gespecialiseerde trailers, zoals de Mini Horser van Henra, die speciaal is ontworpen voor miniatuurpaarden als de Falabella. Andere trailers, zoals de Westfalia XXL, bieden zelfs een kleine leef- of kleedruimte voor de ruiter, die op concoursen natuurlijk óók een lange dag maakt. Maar voor zo’n paardentrailer heb je wel een sterke trekauto nodig.
Aanvullende opties en functies van paardentrailers
Nieuwe paardentrailers kunnen worden – en gebruikte kunnen zijn – uitgerust met extra voorzieningen, zoals een zadelkamer voor het opbergen van zadels en uitrusting, of een frame voor een koetsje voor de mensport. Dat laatste is ideaal voor liefhebbers van het rijden met paard-en-wagen, omdat je de wagen veilig op de trailer kunt vervoeren. Bovendien zijn tegenwoordig steeds meer luxe trailers met leefruimte te koop, wat handig is bij meerdaagse evenementen.
Wettelijke voorschriften voor paardentrailers
In Nederland gelden strikte regels rondom het gebruik van aanhangers en dus paardentrailers. Daarmee moeten de veiligheid van zowel mens als dier gewaarborgd blijven. We noemen hieronder enkele van de belangrijkste voorschriften:
Rijbewijsvereisten: het rijbewijs dat de bestuurder van de trekauto nodig heeft om een paardentrailer te slepen, hangt af van het gewicht van zowel de trailer als de auto. Voor de meeste paardentrailers heb je een BE-rijbewijs nodig. Een rijbewijs B volstaat alleen als de totale combinatie (auto + trailer) minder dan 3.500 kg weegt en de trailer zelf niet zwaarder is dan 750 kg.
Maximaal toegestane gewicht: de maximale massa van de beladen trailer mag niet hoger zijn dan de trekcapaciteit van de auto die de trailer trekt. Let er ook op dat het trekgewicht van de auto hoger moet zijn dan het gewicht van de beladen paardentrailer.
Geremde en ongeremde trailers: in Nederland moet een trailer met een gewicht van meer dan 750 kg geremd zijn. Een ongeremde trailer kan wel gebruikt worden voor het vervoeren van kleine, lichte ladingen, maar is vrijwel nooit geschikt voor het vervoer van grote paarden.
Verlichting en reflectoren: volgens de Nederlandse wet moet een paardentrailer – net als elke aanhanger – voorzien zijn van goed functionerende verlichting, inclusief remlichten, richtingaanwijzers en markeringslichten. Dit omdat de combinatie ook bij slecht zicht en in de duisternis goed zichtbaar moet zijn.
Het is ook goed om te weten dat een paardentrailer van boven de 750 kg voorzien moet zijn van een eigen kentekenplaat. Dit betekent dat de trailer zelf verzekerd moet zijn.
Trekhaken en banden
Een trekhaak is essentieel voor het trekken van een paardentrailer. Kies altijd voor een officieel goedgekeurde trekhaak voor het juiste gewicht, gemonteerd door een vakman. Ook de juiste banden zijn van cruciaal belang. Kies banden met een voldoende hoog draagvermogen en controleer regelmatig de bandenspanning.
Bekende fabrikanten van paardentrailers
Vooral Nederlandse fabrikanten staan bekend om hun kwaliteit en innovaties op het gebied van paardentrailers. Maar ook in het buitenland zijn natuurlijk fabrikanten die heel goede paardentrailers produceren. We noemen slechts enkele toonaangevende merken.
Henra: biedt een breed assortiment paardentrailers, van kleine enkelassers voor pony’s tot grote modellen met extra ruimte voor zadels en accessoires.
Böckmann: populair vanwege zijn innovatieve ontwerpen en de mogelijkheid om trailers op maat te maken voor specifieke behoeften, zoals met een frame voor het koetsje voor de mensport.
Westfalia: gespecialiseerd in luxe trailers met extra voorzieningen, zoals een leefruimte voor langer verblijf tijdens meerdaagse concoursen.
Deze fabrikanten bieden al een breed scala paardentrailers voor diverse doeleinden en hebben elk hun eigen kenmerken en specialisaties. Maar dat geldt voor veel meer fabrikanten van paardentrailers.
Tweedehands paardentrailers
De vraag naar tweedehands paardentrailers in Nederland is altijd groot. Nieuwe trailers vergen vaak een aanzienlijke investering, dus veel paardeneigenaren kiezen voor een gebruikte trailer. Het is echter essentieel om de trailer goed te inspecteren op een aantal cruciale punten.
Bodemcontrole: een beschadigde of (gedeeltelijk) rotte bodem is gevaarlijk. Een aluminium of kunststof bodem is duurzamer dan eentje van hout, want hout is gevoelig voor rot.
Roestvorming: controleer de constructie op roest, vooral bij ophangpunten en bevestiging. Roest kan de structurele integriteit van de trailer aantasten.
Verlichting: alle verlichting – achterlichten, remlichten, richtingaanwijzers en markeringslichten – moeten goed functioneren om gevaarlijke situaties op de weg te voorkomen.
Banden en wielen: cruciaal voor de stabiliteit van de trailer. Controleer op slijtage en zorg dat de wielen recht onder de trailer staan.
Het is nuttig om een specialist mee te nemen bij de aanschaf van een tweedehands paardentrailer. Bovendien bieden sommige verkopers voor extra zekerheid Bovag-garantie aan op tweedehands trailers.