Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-yeti-front

Skoda Yeti

1 / 3
skoda-yeti-front
skoda-yeti-side
skoda-yeti-back

Sterke punten

  • Sympathieke en tegelijk stoere uitstraling
  • Staat offroad zijn mannetje
  • Vriendelijk in de gebruikskosten
  • Comfortabel weggedrag

Zwakke punten

  • TSI-motoren gevoelig voor storingen
  • Afstandelijk rijgedrag
  • Sober interieur

Skoda Yeti : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Yeti, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Yeti: veel vriendelijker wordt een SUV niet

In 2009 presenteerde Skoda de Yeti als antwoord op de toen al zeer succesvolle Nissan Qashqai. De Skoda Yeti bleek een schot in de roos en het begin van een compleet gamma aan kleinere en grotere SUV’s. In 2017 stopte de productie en werd de Yeti opgevolgd door zowel de Skoda Kamiq als Skoda Karoq. Lees meer.

Interesse in een Skoda Yeti

Skoda Yeti occasions
Skoda Yeti nieuwe auto's
Skoda Yeti dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sympathiek design
  • Van Volkswagen bekende afwerkingskwaliteit
  • Legio aandrijflijnen en uitrustingsniveaus
  • Ruim en praktisch ingesteld

Technische gegevens

Motorisatie

Om meteen een stevige vuist te maken in het compacte SUV-segment bood Skoda de Yeti vanaf de verkoopstart in 2009 aan met een verscheidenheid aan combinaties tussen motor, transmissie en uitvoeringen. Opgeteld waren dat er al gauw meer dan vijftig, wat in de praktijk betekende dat er een Skoda Yeti was voor vrijwel ieders smaak en behoefte.

Het motorengamma trapte af met de 1.2 TSI benzinemotor, goed voor 77 kW (105 pk) en 175 Nm aan koppel. Op zich was deze basismotor voldoende krachtig om de Yeti fatsoenlijk met het overige verkeer mee te laten stromen, mede dankzij de hulp van een turbo (voor extra trekkracht bij lagere toerentallen). Voor wie toch wat meer pit wenste, waren er de 1.4 TSI en 1.8 TSI met respectievelijk 90 kW (122 pk) en 200 Nm en 118 kW (160 pk) en 250 Nm. Een handbak was standaard bij alle benzineversies, een automaat optioneel.

Aan TDI-diesels eveneens geen gebrek, naar keuze met een motorinhoud van 1,6- of 2,0-liter. Vermogens variërende van 81 kW (110 pk), via 103 kW (140 pk) tot 125 kW (170 pk). Zeker die laatste was een heuse krachtpatser (voor die tijd) met een rijkelijk koppel van 350 Nm. En met de optionele vierwielaandrijving wist de Skoda Yeti ook in minder begaanbaar terrein verder te komen waar menig andere SUV zou stranden. Dat terwijl het opgegeven verbruik beperkt bleef tot een gemiddelde van 1 op 16,9 (5,9 l/100 km).

Afmetingen

Ondanks dat de Skoda Yeti wordt geclassificeerd als een compacte SUV, biedt het model bovengemiddeld veel ruimte – mede dankzij zijn hoekige ontwerp. Met een lengte van ongeveer 4,2 meter, breedte van 1,79 meter en een wielbasis van 2,58 meter biedt de Yeti plaats voor vijf volwassenen. De bagageruimte is 415 liter groot (405 liter voor de versie met 4x4), maar kan uitgebreid worden tot maar liefst 1.760 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Hiermee behoort de Yeti tot de ruimste SUV’s in zijn klasse, terwijl de inhoud van de brandstoftank een riante 60 liter bedraagt.

Skoda Yeti
Marktintroductie 2009
Lengte x breedte x hoogte 4,22 x 1,79 m x 1,69 m
Wielbasis 2,58 meter
Inhoud bagageruimte 405-415 l
Ledig gewicht 1.245-1.435 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.890-2.080 kg
Motorinhoud 1.197-1.968 cm³
Vermogen 77 kW (105 pk)-125 kW (170 pk)
Koppel 175-350 Nm
Topsnelheid 175-201 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4-11,8 seconden
Tankinhoud 60 liter
Verbruik 5,9-8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 149-189 g/km

Varianten

‘Combineren kun je leren’ moet Skoda gedacht hebben. Want zo uitgebreid als het motorpalet is, zo omvangrijk is ook de keur aan uitvoeringen. Van Active, Ambition tot de Adventure en Expedition. Vervolgens komen daar de Tour, Comfort, Elegance, Active Plus en Greentech nog bij. En dan nog hebben we alle uitrustingsniveaus niet allemaal bij naam genoemd. De keuze is reuze, en het zou ons niet verbazen dat je als koper kunt verdwalen in de prijslijst.

Zoals het een Skoda – in die tijd – betaamde, was de standaarduitrusting al heel behoorlijk. Tenminste, als je het absolute basismodel Active niet meerekende, want die was vooral bedoeld als showroomlokkertje om de instapprijs van de Yeti zo laag mogelijk te houden. Verstandig is om (nu, op de occasionmarkt) te kiezen vanaf de Ambition-uitvoering. Die had onder meer koplampsproeiers, elektrische ramen voor, gordijnairbags, halfautomatische airconditioning, cruise control, automatische klimaatregeling, een radio met CD-speler en 16-inch lichtmetalen wielen.

Prijzen

Ten tijde van de marktintroductie was de Yeti verkrijgbaar vanaf 20.000 euro, oplopend tot ruim 44.000 euro voor het absolute topmodel. In 2014 volgde het faceliftmodel – met onder meer krachtigere motoren – en prijzen die tussen de vier- en zesduizend euro hoger lagen dan de pre-faceliftmodellen. Sinds begin 2017 is de Yeti enkel nog te vinden op de occasionmarkt. Daar beginnen de prijzen vanaf zo’n 5.000 euro, oplopend tot een kleine 20.000 euro. Eén ding is zeker: ook op de occasionmarkt is ongetwijfeld een Yeti naar wens te vinden, gezien de enorme verscheidenheid aan configuraties die Skoda oorspronkelijk aanbood.

Design

Buitenkant

Ondanks dat de Skoda Yeti aan de wieg stond van wat enkele jaren later een zeer omvangrijk segment zou zijn, is het altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest qua design – en dat is juist positief. Waar het gros van de merken voor ronde vormen koos, koos Skoda juist voor een hoekig exterieur met zachte rondingen. Dit gaf de Yeti tegelijk een stoer en toch sympathiek voorkomen. Naar huidige maatstaven is het exterieur van de Yeti misschien wat minder tijdloos, maar evenwel nog net zo origineel als toen. En dat maakt de auto tegenwoordig nog steeds populair voor kopers die niet al te veel willen betalen en tegelijk net even wat anders willen dan de gemiddelde SUV-rijder.

Binnenkant

Het interieur van de Yeti is rechttoe-rechtaan en functioneel. Voor de materialen maakten de Tsjechen dankbaar gebruik van de onderdelenmagazijnen van moederbedrijf Volkswagen en dat zie je terug in de afwerkingskwaliteit. Enkel aan de hardheid van de gebruikte panelen en de displays van de radio en boordcomputer valt af te zien dat Skoda (destijds) lager op de hiërarchische lader stond dan Volkswagen en Audi. Desalniettemin is de ergonomie prima in orde, evenals de bekledingsstof en het comfort van de zittingen. Aan leef- en bagageruimte sowieso geen gebrek, met dank aan de vierkante buitenmaten. Standaard is de bagageruimte voorzien van handige haakjes en netten om losse spullen veilig vast te zetten. Een opmerkelijk detail is de uitneembare bagageruimteverlichting, die tevens als zaklamp kan dienen. Zoals ze bij Skoda zeggen: 'Simply clever'.

Veiligheid

Skoda had serieuze aandacht besteed aan het veiligheidsniveau van de Yeti. In de Euro NCAP-crashtesten scoorde het model de maximale score van 5 sterren. Zo was Euro NCAP erg gecharmeerd over de beschermende werking van de knieairbag voor de bestuurder. Sowieso zit de Yeti ruim in de airbags; tot negen stuks, afhankelijk van de uitrusting. Verder zijn Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin standaard.

Alternatieven

Wanneer je op zoek bent naar een compacte SUV, heb je een overvloed aan merken en modellen om uit te kiezen. Inmiddels is de Skoda Yeti opgevolgd door het tweeluik Karoq en Kamiq, maar op de occasionmarkt is het nog een graag geziene en gewilde gast. Andere compacte SUV’s in dezelfde klasse zijn onder meer de Peugeot 3008 en de Opel Grandland. En binnen hetzelfde VAG-concern zijn de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca de geijkte alternatieven, terwijl Ford zichzelf in de strijd mengt met de Kuga.

FAQ

Hoeveel kost een Skoda Yeti?
De Skoda Yeti is niet langer nieuw verkrijgbaar. Voor een exemplaar ben je aangewezen op de occasionmarkt. Daar variëren de prijzen tussen de 5.000 en 20.000 euro, afhankelijk van de motorisering, uitvoering, kilometerstand en bouwjaar.
Is de Skoda Yeti ook als hybride of EV verkrijgbaar?
Nee. De productieperiode van de Skoda Yeti liep tussen 2007 en 2017, in een periode waarin (plug-in) hybrides en elektrische aangedreven versies nog in de kinderschoenen stonden. De Yeti is enkel geleverd met traditionele, maar moderne (turbo)benzine- en dieselmotoren.
Kan met de Skoda Yeti ook offroad gereden worden?
De Yeti is verkrijgbaar met vierwielaandrijving en uit rijtesten blijkt dat het model, mede dankzij zijn ruime bodemvrijheid, prima uit de voeten komt in minder begaanbaar terrein. Wel moet je rekening houden met het feit dat de Yeti geen volwaardige terreinauto is, dus er zijn grenzen aan het type terrein dat de Yeti kan trotseren.

Beoordelingen voor Skoda Yeti

52 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen

Meer details