Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Seat banner

SEAT

1 / 10
AS24 Seat banner
seat-elektro-banner
seat-cupra-leon-sportstourer-side
seat-ibiza-side
seat-arona-side
Seat Tarraco PHEV AS24 1.jpg
seat-ibiza-sc-front
seat-cupra-leon-sportstourer-overview
Seat-Arona-Hero
seat-tarraco-e-hybrid-side

SEAT

Vind het model dat bij je past

SEAT is een Spaanse autofabrikant, opgericht in 1950 en al snel uitgegroeid tot de grootste Spaanse autofabrikant. Sinds de jaren ’80 is SEAT onderdeel van de Volkswagen Group. Sindsdien is SEAT het wat sportievere, speelsere alternatief voor Volkswagen, met een vergelijkbaar prijsniveau. Lees meer

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk SEAT

  • Het sportievere alternatief voor Volkswagen
  • Ondanks prestaties zijn de auto’s (relatief) betaalbaar
  • Compleet modellenaanbod, ook voor de niet-sportieve rijder

Historie SEAT

SEAT werd opgericht in 1950 als samenwerkingsverband tussen de Spaanse overheid, Spaanse banken en Fiat. De letters SEAT staan voor Sociedad Española de Automóviles de Turismo, wat ‘Spaans toerwagenbedrijf’ betekent. Vanwege de nauwe banden met Fiat produceerde SEAT aanvankelijk Fiat-modellen in licentie, maar leverde daar soms wel eigen varianten van. Met succes, want SEAT groeide al snel uit tot de grootste autofabrikant van Spanje. Toch kwam het merk na de oliecrises in de jaren ’70 in de problemen. Uiteindelijk viel het samenwerkingsverband uit elkaar en moest SEAT op zoek naar nieuwe samenwerkingspartners. Die werd gevonden in Volkswagen.

De samenwerking begon met lokale productie van de Volkswagens Passat en Polo, maar in 1984 kwam SEAT dankzij Volkswagen ook weer met een nieuw model onder eigen naam: de SEAT Ibiza. Die compacte hatchback maakte gebruik van de techniek van de Polo. Formeel ging het nog om een intensieve samenwerking. In 1986 werd Volkswagen grootaandeelhouder van SEAT en werd dat merk officieel onderdeel van de Volkswagen Group. Hoewel sindsdien alle SEAT-modellen gebruik bleven maken van Volkswagen-techniek, wist het merk zich toch te positioneren als het sportievere, meer temperamentvolle alternatief voor Volkswagen.

Het sportieve label Cupra begon als tegenhanger van Volkswagens GTI-modellen. Vanaf 2020 werden de Cupra-uitvoeringen onder de merknaam Cupra als afzonderlijke modellen gepositioneerd. De SEAT Leon Cupra werd bijvoorbeeld de Cupra Leon. Cupra legde al snel de focus op elektrificatie. Wel opnieuw met sportievere insteek dan de Volkswagen-versies van die modellen. Ook hebben de meeste Cupra-modellen geen direct verband meer met een model van SEAT.

Modellen en varianten

Hoewel SEAT groot is geworden met compacte modellen, is het inmiddels actief in verschillende segmenten. Van de zeer compacte Ibiza tot de ruime Tarraco en alles daartussen. Er zijn ook nog compactere modellen geweest, zoals de Mii, en grotere Alhambra. Allemaal hebben ze een sterke link met de modellen van Volkswagen, maar onderscheiden zich met een speelsere en/of sportievere vormgeving en vaak ook sportievere rijeigenschappen. Opvallend is dat SEAT ten opzichte van de andere merken uit de Volkswagen Group achterblijft op het gebied van elektrificatie. Daarvoor moet je bij submerk Cupra zijn.

seat-leon-e-hybrid-back

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Ibiza 5-drs. hatchback Benzine, diesel, aardgas 1,0-1,6 l 55-110 kW (75-150 pk) 991-1.257 kg
Leon 5-drs. hatchback, 5-drs. stationwagen Benzine, benzine-hybride, diesel 1,0-2,0 l 66-150 kW (90-204 pk) 1.175-1.558 kg
Arona 5-drs. SUV Benzine, diesel, aardgas 1,0-1,6 l 70-110 kW (95-150 pk) 1.080-1.208 kg
Ateca 5-drs. SUV Benzine, diesel 1,0-2,0 l 81-221 kW (110-300 pk) 1.213-1.515 kg
Tarraco 5-drs. SUV Benzine, benzine-hybride, diesel 1,4-2,0 l 110-180 kW (150-245 pk) 1.476-1.768 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

De modellen van SEAT zijn voordeliger vergeleken met de zustermodellen van Volkswagen. Zeker gezien het feit dat de modellen een vergelijkbare uitrusting hebben. SEAT is echter geen budgetmerk, maar echt duur wordt het nooit. Het topmodel Tarraco heeft bijvoorbeeld een vanafprijs van ruim 40.000 euro, dat valt voor dat segment best mee.

Model Vanafprijs (2023)
Ibiza 21.290 euro
Leon 29.650 euro
Arona 25.450 euro
Ateca 33.300 euro
Tarraco 41.600 euro

Prijzen voor occasions

Natuurlijk is een SEAT occasion nog veel voordeliger. Je rijdt al weg met een ouder model vanaf zo’n 600 euro. Dan gaat het vooral om oudere exemplaren van compacte modellen zoals de Arosa en Ibiza. Vaak ook met een hoge kilometerstand, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Deze auto’s zijn nog steeds ideaal ‘voor erbij’ of als leuke eerste auto. Een populair model zoals de Leon is er vanaf ca. 1.500 euro, voor exemplaren van zo’n twintig jaar oud. Beperk je je tot auto’s van maximaal tien jaar oud, dan hoef je nog steeds niet veel geld kwijt te zijn. Vanaf zo’n 2.500 euro vind je bijvoorbeeld keurige SEAT Ibiza’s. De SEAT Leon is dan te vinden vanaf zo’n 5.000 euro.

seat-tarraco-e-hybrid-back

Alternatieven

Ieder SEAT-model heeft een directe tegenhanger van zustermerk Volkswagen. Voor de SEAT Ibiza is dat bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, voor de SEAT Leon is dat de Volkswagen Golf. Op hetzelfde technische platform is vaak ook een Skoda-model beschikbaar, het meer no-nonsense en vaak nog voordeliger alternatief. Wil je juist meer luxe en bijbehorende uitstraling, dan kan je kijken bij Audi. Zo zijn er alleen al binnen de Volkswagen Group genoeg alternatieven voor SEAT. Kijk je breder, dan is de keuze pas echt reuze. Andere merken zoals Citroën, Hyundai, Mazda, Peugeot, Renault, etc. bieden vergelijkbare modellen met soms ook net als SEAT een wat sportievere insteek.

FAQ

Is SEAT Spaans?
Ja, SEAT is een Spaanse autofabrikant. Ook nu SEAT al lange tijd onderdeel is van de Volkswagen Group, staat het hoofdkantoor van SEAT nog altijd in Spanje. Wel heeft het merk SEAT dus een Duitse eigenaar.
Hoe betrouwbaar is SEAT?
Over het algemeen staat SEAT bekend als een ‘gemiddeld betrouwbaar’ merk, net als de modellen van zustermerk Volkswagen. Kijken we naar pech- en storingsstatistieken, dan valt op dat oudere SEAT-modellen over het algemeen betrouwbaarder zijn dan nieuwere. Moderne SEAT-modellen komen vaker dan gemiddeld in de pechstatistieken voor, maar dat betekent niet per se dat de auto’s echt onbetrouwbaar zijn.
Is een SEAT eigenlijk een Volkswagen?
SEAT-modellen hebben de technische platforms van Volkswagen. De SEAT Ibiza is onderhuids qua onderstel en aandrijflijn grotendeels gelijk aan de Volkswagen Polo, de SEAT Leon aan de Volkswagen Golf, etc. Wel hebben de modellen van SEAT vaak een wat sportievere afstelling van vering en schokdemping.
Is Cupra nog van SEAT?
Cupra begon als de naam van de sportiefste uitvoeringen van SEAT-modellen, als tegenhanger van Volkswagens GTI-modellen. Cupra (afkoring van Cup Racing) was toen strikt genomen al de (autosport)afdeling van het merk. Sinds 2020 wordt Cupra als een afzonderlijk automerk gepositioneerd. Aanvankelijk met sportieve modellen op basis van SEAT. De SEAT Leon Cupra werd bijvoorbeeld de Cupra Leon. Al snel groeide Cupra uit tot een submerk met geëlektrificeerde of volledig elektrische modellen met sportieve insteek, waarvan geen directe SEAT-versie is. Wel zijn deze modellen vaak weer nauw verwant aan een Volkswagen-model.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Meer details

De actuele SEAT-modellen (2023):