Sterke punten
- Een parkeerplek vinden is geen probleem in de stad.
- De tweepersoons Ape is perfect voor een gezellig uitje.
- Er zijn zoveel uitvoeringen dat je voor elke klus wel een Ape vindt.
Zwakke punten
- Niet op alle wegen toegestaan.
- Tweetakt is op zijn retour.
- Het zijn echte werkpaarden, occasions zijn vaak in opgebruikte staat.
Piaggio Ape : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Piaggio Ape, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Piaggio Ape
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Voor elke toepassing is er wel een geschikte Piaggio Ape.
- Je bent opvallende verschijning, wat zich perfect leent voor bijvoorbeeld bedrijfsmarketing.
- Onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Ape werd door de jaren heen gebouwd met veel verschillende motoren onder de kap. In zijn productietijd van inmiddels meer dan zeventig jaar zijn er voornamelijk tweetaktmotoren geproduceerd in verschillende cilinderinhouden. Maar ook dieseluitvoeringen en elektrische aandrijvingen passeerden de revue.
Afmetingen
De Ape is echt gebouwd voor het stadsleven, met een lengte van ongeveer 2.600mm kan je hem overal in de stad kwijt. De hoogte is 1.600mm en de breedte is beperkt tot 1.300mm.
Varianten
De Ape werd voornamelijk geproduceerd in Italië, maar bijvoorbeeld ook in India onder de iets aangepaste naam Apé. Er zijn varianten gebouwd met drie en vier wielen, voor vracht- en personenvervoer met open en dichte laadbak en ga zo maar door. Het model voor personenvervoer (de Calessino) is ook nu nog zeer veel in gebruik in bijvoorbeeld Thailand.
Prijzen
Vanaf €2.000 vind je al een Ape als occasion. Omdat ze vaak veelvuldig gebruikt zijn moet je er rekening mee houden dat je ook voor het repareren en opknappen van de auto een budget opzij moet leggen. Heb je geen zin in dat soort kopzorgen, dan koop je al een nieuwe Piaggio Ape voor ongeveer €8.000. Voor historische modellen die niet langer op de weg worden toegelaten is er inmiddels ook een levendige verzamelaarsmarkt ontstaan. Liefhebbers van Vespa’s en Ape’s zorgen ervoor dat er weinig koopjes te vinden zijn onder de écht oude modellen van Piaggio voertuigen, daar zijn ze namelijk te gewild voor geworden.
Design
Exterieur
De praktische toon van de Ape reflecteert zich zowel aan de binnen- als de buitenzijde. Je zal weinig ‘extraatjes’ aantreffen op de Ape. Door de jaren heen evolueerden de rondingen van de Ape wel naar een wat hoekig design, maar sinds de jaren ’90 zijn de aanpassingen miniem en is het uiterlijk vrij constant gebleven.
Interieur
Aan de binnenzijde vind je een Vespa-stuurtje of eventueel een rond stuur, ook het dashboard bevat alleen de meest gangbare instrumenten. Verwacht geen airco, ingelegd hout of welke vorm van luxe dan ook.
Veiligheid
Er is weinig aanwezig qua veiligheidsopties in de Ape. Let in het stadsverkeer dus goed op, een aanrijding in de Ape is kort gezegd erg gevaarlijk.
Alternatieven
Verschillende Italiaanse fabrikanten probeerden in het naoorlogse Italië mee te liften op het succes van de Vespa en Ape. Denk daarbij aan fabrikanten zoals Lambretta, Moto Guzzi en anderen. Maar geen van deze motor- en automakers bereikten ooit de naamsbekendheid die Piaggio heeft gekregen met de Vespa en de Ape.