Overzicht van de populairste Oldsmobile modellen
Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Actueel aanbod van Oldsmobile
-
Oldsmobile Cutlass Supreme Coupe 5.7 V8 350cu
€ 7.200,-- 45.000 km
- 06/1975
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4461JP Goes -
Oldsmobile Cutlass salon
€ 5.999,-- 123.456 km
- 05/1977
- 127 kW (173 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1971BT IJmuiden -
Oldsmobile Toronado De Luxe Coupé V8 ZELDZAME UNIEKE AUTO!
€ 15.250,-- 85.000 km
- 05/1967
- 283 kW (385 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7602 PK Almelo -
Oldsmobile 98 REGENCY ELITE Geheel keurige en 100 % onderhoud
€ 7.950,-- 306.459 km
- 02/1995
- 151 kW (205 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1742 NB SCHAGEN -
Oldsmobile Cutlass Cutlass undefined
€ 19.950,-- 30.168 km
- 07/1967
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4701VV Roosendaal -
Oldsmobile Cutlass S fastback coupe 442 package
€ 22.500,-- 100.000 km
- 01/1972
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4711 Rucphen -
Oldsmobile Delta 88 6.6 ltr in originele goede staat
€ 9.999,-- 45.750 km
- 03/1979
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3295xp ,s-gravendeel -
Oldsmobile Delta 88 Custom Rocket 455
€ 19.750,-- 45.695 km
- 02/1968
- 228 kW (310 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5482 LL SCHIJNDEL -
Oldsmobile omega
€ 11.000,-- 150.000 km
- 12/1981
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7396bc Terwolde -
Oldsmobile Cutlass
€ 15.500,-- 123.456 km
- 08/1979
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7003dt Doetinchem
Bijzonderheden van het automerk Oldsmobile
- Merk met rijke historie, vol innovaties en bijzonder design
- Luxe middenklassers, zonder dat de luxe er dik bovenop ligt
- Veel modellen zijn uitgegroeid tot gewilde klassiekers en youngtimers
Historie Oldsmobile
Het Amerikaanse automerk Oldsmobile werd al in 1897 opgericht, toen nog onder de naam Olds Motor Vehicle Company. Olds was de achternaam van de merkoprichter. De auto’s werden in de volksmond al Oldsmobiles genoemd. Het merk ging goed van start. In 1901 waren al 635 auto’s geproduceerd. Tegenwoordig een aantal van niets, maar in die tijd maakte dat van ‘Oldsmobile’ de grootste fabrikant van benzineauto’s. Olds was ook de eerste autofabrikant die produceerde in serieproductie en vond ook de assemblagelijn uit (Ford werkte dat idee later wel beter uit). In 1904 verliet de merkoprichter Olds zijn merk na onenigheid met de verkoopmanager.
Onder Olds vielen uiteindelijk meerdere bedrijven. De autoproductie en motorontwikkeling gingen in 1899 samen verder onder de naam Olds Motor Works. In 1901 was Olds Motor Works klaar voor een groot modellenoffensief, maar net toen de productie van start zou gaan brandde de fabriek af. Slechts één prototype was te redden en dankzij toeleveranciers kon de productie van dat model alsnog doorgaan. Zo wist ‘Oldsmobile’ te overleven, maar mede door het vertrek van Olds zelf kwam het merk in 1908 in handen van General Motors.
In de beginjaren richtte Oldsmobile zich op het luxere segment, al waren auto’s in die tijd sowieso nog een echt luxeproduct. Naarmate de automarkt volwassen werd, werd Oldsmobile gepositioneerd in de hogere middenklasse en dat is altijd zo gebleven. Sinds 1942 heet het merk officieel Oldsmobile. Bij Oldsmobile werden ook vaak als eerste nieuwe technologieën geïntroduceerd. Lange tijd bleef Oldsmobile een succesvol merk, met soms meer dan een miljoen verkochte auto’s per jaar. In de jaren negentig kon men de concurrentie met niet-Amerikaanse merken echter onvoldoende aan. In 2004 besloot General Motors te stoppen met het merk. Oldsmobile was toen het oudste nog bestaande Amerikaanse automerk en ook een van de oudste merken in het algemeen.
Modellen en varianten
Oldsmobile bestaat dus al lange tijd niet meer, maar het heeft in zijn rijke historie zeer veel modellen geleverd. Denk daarbij vooral aan sedans en coupés in allerlei soorten en maten, maar Oldsmobile maakte ook een aantal cabriolets en stationwagons. In de laatste jaren behoorden ook MPV’s en SUV’s tot het aanbod. Vaak leverde Oldsmobile de meest luxe versie van modellen die ook bij de lager gepositioneerde merken Chevrolet en Pontiac te vinden waren. Een enkele keer was de Oldsmobile de minst luxe versie van een Buick. Dat neemt niet weg dat Oldsmobiles een duidelijk eigen vormgeving kregen. Die vormgeving was vaak best onderscheidend ten opzichte van zowel andere General Motors-merken als andere auto’s in het algemeen.
Prijzen
Nieuwprijzen
In vroegere jaren is Oldsmobile ook officieel in Nederland leverbaar geweest, onder meer via importeur Hessing. Zo ongeveer in de jaren tachtig verviel het merk hier al in het aanbod. Wel werden tot in de jaren negentig nog een aantal Oldsmobile-modellen geleverd onder de merknaam Chevrolet of Pontiac. Bijvoorbeeld de Pontiac Trans Sport, die een vanafprijs had van omgerekend zo’n 25.000 euro. De laatste Oldsmobile die in Nederland werd geleverd is de Alero, die wij kennen als een Chevrolet. Afhankelijk van de uitvoering varieerde de vanafprijs van omgerekend ca. 26.000 tot ruim 30.000 euro.
Prijzen van occasions
De prijzen van Oldsmobile occasions lopen sterk uiteen. Bedenk daarbij dat de overgebleven Oldsmobiles echte liefhebbersauto’s zijn. Ook gaat het uitsluitend om oldtimers en youngtimers, gewoon omdat het merk al lang niet meer bestaat. Een prijsindicatie geven is daarmee lastig. Om toch een beeld te schetsen: voor zo’n 7.000 euro heb je een mooie Eighty-Eight of Ninety-Eight uit de jaren tachtig. Tot 10.000 euro vind je uiteenlopende modellen, van nette youngtimers tot de minder geliefde modelgeneraties van bekende modellijnen zoals de Toronado en Cutlass. In de hogere prijsklassen vind je uiteenlopende klassieke modellen. De prijs van perfect onderhouden exemplaren van inmiddels zeldzame (en gewilde) modellen kan oplopen tot boven de 100.000 euro.
Alternatieven
De meest directe alternatieven voor Oldsmobile vind je binnen General Motors zelf. De meeste, zo niet alle Oldsmobile-modellen, zijn namelijk nauw verwant aan modellen van de andere merken uit het General Motors-concern. Voor iets minder luxe en daarmee minder hoge prijzen kijk je bijvoorbeeld bij Chevrolet en Pontiac. Voor meer luxe kun je terecht bij Buick en Cadillac. Overigens is ook Pontiac een merk dat al lang niet meer bestaat, terwijl je van de andere merken ook nog recente modellen kunt vinden. Vaak import, maar zeker bij Chevrolet ook wel origineel Nederlands. Wil je een Amerikaan van buiten General Motors, kijk dan eens naar de Amerikaanse Ford-modellen, of naar de auto’s van Chrysler en Dodge. De lijst met andere niet meer bestaande, maar ooit grootse Amerikaanse merken is nog veel langer.