Sterke punten
- Magistrale V12 met krachtige prestaties
- Vier zitplaatsen
- Elegante design
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik
- Duur in onderhoud
- Aanschafprijs
Ferrari 456 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 456, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ferrari 456
-
Ferrari 456 456M GTA | V12 | 442PK | Automaat | Airco | Ledere
€ 75.950,-- 90.865 km
- 02/2002
- 325 kW (442 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
570 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4191 MX GELDERMALSEN -
Ferrari 456 GT manual
€ 72.500,-- 65.000 km
- 08/1994
- 325 kW (442 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4761XW Zevenbergen -
Ferrari 456 456M GTA - 5.600 km vanaf nieuw - - ONLINE AUCTIO
€ 75.000,-- 5.698 km
- 07/2001
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Ferrari 456 - ONLINE AUCTION
€ 50.000,-- 79.095 km
- 01/1994
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Ferrari 456 GTA 5.5 V12 Automaat / 1996
€ 67.500,-- 71.135 km
- 10/1996
- 325 kW (442 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7021 BS ZELHEM -
Ferrari 456 GT
€ 74.950,-- 70.532 km
- 03/1996
- 325 kW (442 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1422 AD UITHOORN
Interesse in een Ferrari 456
Alle artikelen
TEST - Ferrari 296 GTS: een match made in heaven
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Waardevast en door stijgende prijzen een prima investering
- De auto haalt ruim 300 km/u
- Met handbak verkrijgbaar of met automaat
- Tijdloos design uit de pen van Pininfarina
Technische gegevens
Motorisatie
Ferrari bracht de 456 in 1992 op de markt als opvolger van de Ferrari 412. De productie liep tot 2003, toen hij werd opgevolgd door de Ferrari 612 Scaglietti. Hij is in twee versies verkrijgbaar geweest: de 456 GT en de 456 M GT. Net als zijn voorganger werd de Ferrari 456 voorzien van een V12 onder de motorkap. De 5,5-liter twaalfcilinder perste er een vermogen uit van 325 kW (442 pk) met een koppel van 550 Nm. Er is geen verschil tussen beide versies wat betreft de motor.
Met het vermogen uit de V12 presteert de 456 het om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten in 5,2 seconden. De Italiaan stopt pas met accelereren bij 310 km/u. Daarmee was hij de op één na snelste vierzitter ter wereld. Hij moest enkel de Porsche 959 voor zich dulden.
De Ferrari 456 was in eerste instantie alleen te krijgen met een handgeschakelde zesbak. Later, in 1996, breidde Ferrari de mogelijkheden uit met een automaat. Deze werden aangeduid als 456 GTA. Hoewel handbakken eigenlijk superieur zijn aan de automaten in die tijd, past de automaat wel beter bij het karakter van de auto. De automaat in zowel de Ferrari 456 GT als de 456 M GT betreft er een met vier versnellingen. Het nadeel van de automaat is dat de topsnelheid van de Ferrari 456 daalt naar ‘slechts’ 298 km/u en de 0 tot 100 km/u-tijd naar 5,5 seconden, iets langzamer dan de versie met handbak dus. De aandrijving van de Ferrari 456 vindt altijd plaats via de achterwielen.
Afmetingen
De Ferrari 456 GT is 4,73 meter lang, 1,92 meter breed en 1,30 meter hoog. De 456 M GT verschilt alleen in de lengte met de 456 GT, al is het maar 3 mm. De wielbasis is met 2,60 meter zeer goed te noemen. Die ruime wielbasis komt natuurlijk de beenruimte op de achterste zitrij ten goede. Al moet je daar overigens niet te veel van verwachten, want echt comfortabel voor volwassenen is het niet achterin de 456.
FERRARI 456 | |
---|---|
Marktintroductie | 1992 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,73 – 4,76 x 1,92 x 1,30 m |
Wielbasis | 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.690 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.140 – 2.200 kg |
Cilinderinhoud | 5.474 cm3 |
Vermogen | 325 kW (442 pk) |
Koppel | 550 Nm |
Topsnelheid | 298 – 310 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,3 – 5,5 sec |
Tankinhoud | 110 l |
Verbruik | 18,1 – 18,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 442 g/km |
Varianten
Er zijn geen specifieke uitvoeringen van de Ferrari 456 op de markt geweest. Het zijn allemaal achterwielaangedreven coupés met vier zitplaatsen. Wat betreft de aandrijflijn was er alleen keuze uit een handbak of een automatische transmissie.
Wel kwam er in 1998 de 456M op de markt, de facelift van de 456. Hij kreeg betere aerodynamica, koeling en een geüpgraded interieur, met onder meer een nieuwe radio en minder tierelantijntjes. Ook de grille was iets aangepast en de motorkap werd van carbon fiber. Het vermogen bleef gelijk, maar de ontsteking werd iets aangepast voor een soepelere loop van de motor.
Het echte onderscheid vind je bij de aankleding. Je kunt het bij Ferrari niet bont genoeg maken, als het gaat om de personalisatie met bijvoorbeeld aan diverse lakkleuren, leersoorten en -kleuren, velgen, opties en meer. De kans dat je twee precies dezelfde Ferrari’s 456 tegenkomt is zeer miniem.
In 2002 bracht Ferrari in gelimiteerde oplage de 456 Bicolore Scaglietti op de markt. Op basis van de door Michael Schumacher samengestelde 456 konden 30 klanten een auto helemaal samenstellen naar eigen smaak. De auto van Schumacher had een two-tone lak, een speciaal interieur, aangepast onderstel en remmerij. De auto stond bekend als de 456M GT Schumacher Edition.
Prijzen
De Ferrari 456 wordt niet meer geproduceerd. Toen dat nog wel het geval was, kostte hij minimaal 260.000 euro. De versie met automaat had een meerprijs van 18.000 euro. Na de facelift was hij leverbaar vanaf 270.000 euro met handbak. De automaat versie kostte 280.000 euro.
Op de occasionmarkt vind je de 456 beduidend aantrekkelijker geprijsd. Daar beginnen prijzen bij zo’n 75.000 euro. Prijzen voor exemplaren met een zeer lage kilometerstand kunnen wel oplopen tot ver boven de 120.000 euro.
Design
Buitenkant
De Ferrari 456 GT is een elegante Gran Turismo die klassieke Ferrari-stijl combineert met voor die tijd moderne lijnen. Hij is ontworpen door Pininfarina. De 456 GT heeft een gestroomlijnd en tijdloos ontwerp met een langgerekte motorkap en korte achterzijde. De prominente koplampen zijn verborgen wanneer ze niet in gebruik zijn, wat bijdraagt aan de gestroomlijnde uitstraling. De brede grille en subtiele luchtinlaten geven de auto een sportief en tegelijk verfijnd voorkomen.
Binnenkant
Het interieur van de Ferrari 456 GT is een toonbeeld van luxe en vakmanschap, ontworpen met comfort en elegantie in gedachten. De cabine is bekleed met hoogwaardig leer, op zowel de stoelen als de deurpanelen en het dashboard. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en bieden uitstekende ondersteuning, zelfs bij hoge snelheden. Dat draagt bij aan een comfortabele rijervaring op lange afstanden.
Bij de introductie van de 456M GT werden ook enkele verbeteringen aan het interieur doorgevoerd. Er werden kleine aanpassingen gedaan aan de ergonomie en de materialen om het comfort en de luxe verder te verhogen. De 456M GT kreeg een opgewaardeerd audiosysteem en verbeterde klimaatregeling.
Veiligheid
De Ferrari 456 is niet uitvoerig getest in de Euro NCAP-crashtest. We kunnen er wel vanuit gaan dat de supercar zeer solide is gebouwd en dat hij naar maatstaven uit die periode echt wel veilig genoemd kan worden. Dat kan ook niet anders, als je een auto op de markt brengt die harder dan 300 km/u kan.
Alternatieven
Alternatieven voor de Ferrari 456 zijn onder meer de Aston Martin Vanquish en de Bentley Continental. Beide auto’s hebben een V12 en bieden vier zitplaatsen. Uiteraard kun je de 612 Scaglietti, de opvolger van de 456, ook zien als alternatief.