Sterke punten
- Elektrohydraulisch aluminium vouwdak
- Kleine draaicirkel
- Wendbaarheid door laag gewicht
Zwakke punten
- Tot 2006 alleen met stuur aan de rechterkant
- Laag opstartvolume
- Geen zij-airbags en geen ESP
Daihatsu Copen : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Copen, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daihatsu Copen
-
Daihatsu Copen 1.3-16V
€ 4.750,-- 269.722 km
- 04/2006
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
140 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-7103AB Winterswijk -
Daihatsu Copen 0.7 GT Roadster NW Gr.Beurt+Garantie! KLASSIEKER!
€ 8.495,-- 56.385 km
- 08/2006
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
151 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3431 ET NIEUWEGEIN
Interesse in een Daihatsu Copen
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Wintervast dankzij het elektrohydraulische aluminium vouwdak
- Ideale auto voor stadsverkeer dankzij het kleine formaat
- Het ongewone ontwerp is een echte blikvanger
- Laat de harten van enthousiaste verzamelaars sneller kloppen
Belangrijke gegevens
Motorisatie
De Daihatsu Copen is verkrijgbaar in twee generaties en uitsluitend als benzinemodel. De eerste generatie was op de Nederlandse markt uitsluitend verkrijgbaar als importauto.
De Daihatsu Copen, die in 2001 in Japan werd geïntroduceerd, begon in 2004 als import auto met het stuur aan de rechterkant met een 68 pk sterke turbomotor. Deze werd in 2006 gevolgd door de Europese versie met het stuur aan de linkerkant en een krachtigere motor, die oorspronkelijk op de Daihatsu Sirion werd gemonteerd. De motor, die slechts 20 kilogram woog en 87 pk had, verbeterde de rijprestaties aanzienlijk bij een laag voertuiggewicht van 850 kilogram. Met zijn lage zwaartepunt kijkt de Copen uit naar elke bocht en brengt hij veel rijplezier.
Ter vergelijking, het krachtigere model van de Daihatsu Copen is bijzonder overtuigend. Met zijn krachtige motor versnelt de cabriolet in negen seconden naar een snelheid van 100 kilometer per uur. Tegelijkertijd verbruikt hij minder dan zijn kleinere broer en scoort hij met een cilinderinhoud die bijna twee keer zo groot is.
Afmetingen
Met een lengte van slechts 3,39 meter behoort de Daihatsu Copen als minicabrio tot de kleinste cabrioklasse. Er is plaats voor maximaal twee personen. Dankzij zijn compacte afmetingen past de auto ook in elke parkeerruimte. De Daihatsu Copen is daarom ideaal voor stadsritten en voor stellen.
Als gesloten coupé met 210 liter bagageruimte is de kofferbakruimte perfect geschikt om de bagage voor een weekendje weg te herbergen. Als cabriolet betekent de opvouwbare elektro-hydraulische aluminium hardtop echter dat er slechts ruimte is voor een kleine tas in de bagageruimte. In dit geval is er 14 liter bergruimte beschikbaar.
Gegevens en afmetingen | Daihatsu Cope |
---|---|
Bouwperiode | 2004 - 2011 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,4 m x 1,5 m x 1,2 m |
Wielbasis | 2,2 m |
Inhoud kofferruimte | 14 - 210 l |
Leeggewicht | 830 - 850 kg |
Toelaatbaar totaal gewicht | 1.040 kg |
Cilinderinhoud | 659 - 1.298 cm³ |
Koppel | 110 - 120 Nm |
Topsnelheid | 170 - 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9 - 11,7 s |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 6 - 6,4 l |
CO2-uitstoot | 140 - 151 g/km |
Varianten
In Japan werd de Daihatsu Copen voor het eerst gepresenteerd op de Tokyo Motor Show in 2001. Als kei-auto met een kleine motor, kleine afmetingen en een laag voertuiggewicht was hij vanaf het begin een enorm succes in Japan met meer dan 30.000 voorbestellingen. Er waren twee varianten voor de Nederlandse markt, verschillend in motor en besturing.
In 2004 kwam de Daihatsu Copen in Nederland op de markt als importmodel met het stuur aan de rechterkant. Zelfs met de 68 pk sterke turbomotor waren de rijprestaties van de Daihatsu Copen wendbaar en sprintlustig dankzij het lage voertuiggewicht en het lage zwaartepunt. Met de officiële release in 2006 in Nederland als Europese auto met het stuur aan de linkerkant en de sterkere motor van de Daihatsu Sirion met 87 pk, namen de rijprestaties toe.
In de eerste generatie was de Daihatsu Copen verkrijgbaar in verschillende types (S, 1, 2 en 3), het krachtigere model was naast de basisuitrusting ook verkrijgbaar in de versies Sport, Classic en GT.
Prijs
Vanaf een prijs van 22.700 euro kon het rechtsgestuurde model van de Daihatsu Copen in Nederland worden gekocht. Vanaf 2006 met de 87 pk motor als uitvoering met het stuur aan de linkerkant was de prijs slechts iets hoger. In de laatste versie was de compacte cabriolet/coupé verkrijgbaar voor maximaal 24.800 euro.
Bij gebruikte auto's begint de prijs van de 2004 Daihatsu Copen met het stuur aan de rechterkant vanaf 5.200 euro met 110.000 kilometer . Top onderhouden Europese auto's met het stuur aan de linkerkant uit 2007 met een kilometerstand van 140.000 op de toerenteller zijn op de markt voor occasions te vinden vanaf 4.500 euro. Over het algemeen is het aanbod van gebruikte Daihatsu Copen niet bepaald overvloedig.
Design
Exterieur
De Daihatsu Copen is ideaal voor grote steden. Zijn elektrohydraulische aluminium vouwdak biedt veel flexibiliteit. Bovendien is de Kei-Car een echte blikvanger door zijn bijzonder kleine afmetingen, ronde vorm en felle kleuren.
De dubbele rolbeugels achter de stoelen zijn meer van optische aard. Als onderdeel dat van belang is voor de veiligheid en voor de kantelbeveiliging is deze rolbeugel niet hoog genoeg. De korte overhangen en het front met vier koplampen geven de Copen een unieke voorkant, terwijl de achterspoilerrand op het deksel van de kofferbak de sportieve ambities van de roadster onderstreept.
Interieur
De Daihatsu Copen biedt een hoog niveau van comfort voor de bestuurder en zijn passagier. Vanaf 2006 bood het model met het stuur aan de linkerkant naast de standaard sportstoelen ook verwarmde lederen stoelen. De cockpit biedt klassieke ronde instrumenten. Airconditioning en de elektrische ramen zorgen voor aangename verkoeling op warme dagen. Een ander voordeel is dat het elektrohydraulische dak van de Daihatsu Copen binnen 20 seconden kan worden geopend.
Veiligheid
De Daihatsu Copen heeft stuurbekrachtiging, een antiblokkeerremsysteem, gordelspanners en airbags voor bestuurder en voorpassagier voor voldoende veiligheid. Zij-airbags en antislipbescherming (ESP) ontbreken echter.
Een crashtest volgens NCAP werd niet uitgevoerd op de Copen, maar crashtests met kleine cabriolets wel. Dit omvatte een botsing met een Daihatsu Copen met rechtse besturing en een softtop in de kofferbak. De klap duwde de softtop in de passagiersruimte. Hier valt het ontbreken van een kreukelzone op. De rolbeugel en de niet te hoge stoelen beschermen slechts personen tot een hoogte van 1,70 meter. De lage tweezitter met een hoogte van 1,24 meter is daarom minder geschikt voor lange mensen.
Alternatieven
Er zijn weinig directe alternatieven voor de Daihatsu Copen cabriolet met coupé-kenmerken. Mogelijke alternatieven zijn de Ford StreetKa en de Smart Roadster met zijn Targa-dak als cabriolet of coupé.
De Ford StreetKa is de cabrioletversie van de Ford Ka, ook erg kort, maar iets langer dan de Copen. Ook is de rolbeugel aanzienlijk hoger en is het vermogen iets sterker met maximaal 95 pk. De Smart Roadster als cabriolet of coupé met beglaasde achterkant is leverbaar met een vermogen tot 100 pk. Beide voertuigen zijn, net als de Daihatsu Copen, populaire verzamelobjecten.