Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-c1-front

Citroen C1

1 / 4
citroen-c1-front
citroen-c1-side
citroen-c1-side
citroen-c1-back

Sterke punten

  • Zeer betaalbaar autorijden
  • Laag verbruik, simpel in onderhoud
  • Frisse kleuren, vrolijke uitvoeringen

Zwakke punten

  • Beperkte (bagage)ruimte
  • Weinig verfijnde motoren
  • Matige veiligheidsuitrusting

Citroen C1 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën C1: frivool, compact en betaalbaar

Net zoals zijn technisch identieke broertjes Peugeot 107 (later 108) en Toyota Aygo is de Citroën C1 succesvol geweest in Nederland. Citroën maakte van de C1 een betaalbare, praktische en fris uitziende supermini. Geen wonder dat je deze autootjes nog steeds overal ziet rijden.

Interesse in een Citroen C1

Citroen C1 occasions
Citroen C1 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zuinige en betrouwbare auto
  • Veel verschillende uitvoeringen
  • Verkrijgbaar als 3-deurs of 5-deurs
  • Eenvoudige techniek, simpel in onderhoud

Technische gegevens

Motorisatie

Citroën heeft veel succes gehad met de C1. Van 2005 tot 2014 met de eerste generatie, tussen 2014 en 2021 met de wat frivolere tweede generatie. Onderhuids deelt de auto exact dezelfde techniek als de twee broertjes binnen de eeneiige drieling: Citroën C1/Peugeot 107 of 108/Toyota Aygo. Dat betekent dat je de productiekosten laag kunt houden, onderdelen ruim voorradig zijn en de beproefde techniek weinig structurele tekortkomingen kent.

De eerste serie C1’s hebben een 1,0-liter benzinemotor met 68 pk (50 kW) vermogen. Dat is prima, maar nooit meer dan dat. De topsnelheid is 157 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u neemt 13,7 seconden in beslag. De C1 is vrijwel altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Enkele auto’s zijn optioneel uitgerust met een automatische vijfversnellingsbak (die noemt Citroën Sensodrive).

Helemaal zeldzaam is de 1,4-liter viercilinder turbodieselmotor met 55 pk. De dieselmotor is alleen leverbaar met een handgeschakelde transmissie. Deze motor had geen meerwaarde in Nederland en is bij ons dus ook nauwelijks geleverd.

Voor de tweede generatie (2014 - 2022) heeft Citroën de C1 voorzien van drie verschillende driecilinder benzinemotoren. De kleinste krachtbron met een cilinderinhoud van 1,0 liter levert 69 of 72 pk, de krachtigere 1,2-liter doet daar met 82 pk een schepje bovenop.

Tijdens de ontwikkeling van de Citroën C1 waren er geen plannen voor hybride of volledig elektrische aandrijving.

Afmetingen

Citroën heeft zijn C1 bedoeld als subcompact, ofwel supermini. Dat wordt ook duidelijk door de afmetingen: 3,47 meter lang, 1,62 meter breed en 1,46 meter hoog. Overigens biedt de Citroën voldoende ruimte aan boord, zeker voor een auto uit deze klasse. Zowel de eerste als (in mindere mate) de tweede generatie C1 bleek al snel beter geschikt voor korte afstanden. Het gebrek aan goede geluidsisolatie werd op de lange termijn duidelijk merkbaar.

In de Citroën C1 is plaats voor vier personen. Als de inzittenden extra bagage willen meenemen, dan wordt het al snel lastig. De bagageruimte biedt slechts 196 liter inhoud. Daar passen wel reistassen in, maar bijvoorbeeld geen bierkrat. Een oplossing is om de achterbank neer te klappen, zodat je maximaal 780 liter tot je beschikking hebt.

De belangrijkste specificaties op een rij

Citroën C1
Marktintroductie 2005
Lengte, breedte, hoogte 3,47 x 1,62 x 1,46 m
Wielbasis 2,34 m
Inhoud bagageruimte 196-780 l
Ledig gewicht 795-890 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.180-1.245 kg
Cilinderinhoud 998-1.398 cm3
Vermogen 40-60 kW (55-82 pk)
Koppel 93-130 Nm
Topsnelheid 157-170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,0-15,6 sec
Tankinhoud 35 l
Verbruik 3,4-5,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 86-109 g/km

Varianten

De Citroën C1 is een vijfdeurs hatchback in het compacte A-segment, leverbaar tussen 2005 en 2014. Qua prijs heeft Citroën ervoor gekozen om iets onder die van de technisch identieke zustermodellen te gaan zitten. Kortom: de Toyota Aygo en de Peugeot 107 (en later de 108) hadden een iets hogere vanafprijs.

Citroën heeft de supermini geleverd in verschillende uitvoeringen: het begint bij Séduction, om vervolgens via de Ambiance en Selection uit te komen bij het topmodel Exclusive. Later kwamen daar versies bij zoals Tendance, First Edition en Bi-Ton. Alle uitvoeringen zijn er als driedeurs of vijfdeurs.

Voor de tweede generatie C1 herkennen we uitrustingsniveaus die we ook op andere Citroën-modellen hebben gezien. De gekozen uitvoeringen heten dan ineens Live, Feel, Business, Airscape of Shine.

De C1 blijft toch een redelijk spartaans autootje, zeker in de allerlaagste uitrustingsniveaus. Als Live bijvoorbeeld heeft de C1 niet veel meer dan een karige basisuitrusting, waaronder ABS, radio en handmatige raambediening. Stuurbekrachtiging was mogelijk, maar alleen tegen meerprijs verkrijgbaar.

Iets hogerop vinden we de Style-versie met stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening. Bovendien was alleen in deze uitrusting de benzinemotor leverbaar met een automatische versnellingsbak. Zie je ergens het woord Airspace staan, dan verwijst dat naar het optioneel verkrijgbare en elektrisch opklapbare zonnedak.

In Groot-Brittannië was er vanaf mei 2009 ook een elektrische versie, genaamd Citroën C1 ev’ie, en omgebouwd door de Electric Car Corporation. Deze konden accelereren tot maximaal 100 km/u en hadden een actieradius tussen 95 en 120 kilometer. Een elektrische variant voor de consumentenmarkt hebben we in Nederland echter nooit gezien.

Prijzen

De meest recente nieuwprijzen van de Citroën C1 (eerste generatie) lagen in Nederland tussen de 8.290 en 12.970 euro. Op de tweedehandsmarkt kun je echter al een occasions vinden voor ongeveer duizend euro.

Wie op zoek is naar een goedkopere tweedehands auto kan veel plezier beleven aan een Citroën C1. Die modellen zijn tegenwoordig als tweedehands auto vanaf zo’n 1.000 euro verkrijgbaar. Reken dan wel op een goed gebruikte uitvoering met mogelijk wat technische gebreken, diverse gebruikssporen, een onvolledige onderhoudshistorie en een hogere kilometerstand.

Voor een goed onderhouden exemplaar van recente datum en met een lage kilometerstand moet je al snel 3.500 tot 4.000 euro neertellen. De meest frisse versies met weinig ervaring en uitgebreide optiepakketten staan voor ongeveer 11 tot 15 mille in de prijslijsten.

Voor een C1 van de nieuwere tweede generatie vroeg Citroën minstens 10.740 euro. De duurste uitvoeringen gingen voor minstens 16.820 euro de showroom uit. De Citroën C1 is tegenwoordig ook populair als occasion. Hij staat namelijk bekend om zijn gunstige brandstofverbruik, lage onderhoudskosten en toegankelijke aanschafprijs. Ook wat betreft verzekering en wegenbelasting is de C1 een voordelige keuze. Bedenk echter wel goed van tevoren welke uitvoering, kleur en uitrusting je wenst. Met zoveel verschillende versies is vrijwel geen enkele C1 exact hetzelfde.

Design

Buitenkant

De eerste generatie van de drie technisch gelijkwaardige supermini’s – Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 107 – is op het oog vrijwel identiek aan elkaar. Alleen de koplampen, grille, achterlichten en enkele kleine details maken uiterlijk het verschil.

Het exterieur van de Citroën C1 is aantrekkelijk, jeugdig en lijkt heel compact. Bij de modellen van voor de facelift (in 2012) omlijsten de koplampen het Citroën-logo.

Pas bij de grote modelupdate in 2012 wijzigt ook het smoelwerk van de Citroën C1. Dat merk je bijvoorbeeld aan de grille met chromen elementen. Ook zijn er voortaan LED-dagrijlichten. Bovendien hebben de ontwerpers het Citroën-logo verkleind en in een zwarte rand onder de motorkap geplaatst.

Naast 14-inch stalen velgen zijn er nu ook 14-inch lichtmetalen wielen beschikbaar. Ook kun je kiezen voor een tweekleurig lakwerk. Het kleurenpalet varieert van wit tot rood of zelfs blauw, met metallic lakken tegen meerprijs. Dat betekent dat er uiteenlopende variaties mogelijk zijn.

De tweede generatie kiest al een stuk meer zijn eigen weg dan zijn collega’s van Toyota en Peugeot. De nieuwe C1 krijgt sprekende koplampunits, frisse nieuwe uitrustingsniveaus en opvallende lakkleuren.

Binnenkant

Achter die riante voorruit bevindt zich een groot en overzichtelijk dashboard. Net als in een Mini word je als bestuurder getrakteerd op een instrumentenpaneel met veel frivole, ronde vormen en tellers. De verwarmingsregeling heeft twee grote ronde draaiknoppen, passend tussen alle andere ronde ontwerpelementen in deze kleinste Citroën. Ook biedt het interieur veel praktische opbergruimte en zeven opbergvakken met een totale inhoud van 18 liter. Het interieur van de C1 is niet hoogwaardig, maar wel functioneel.

Voorin heb je voldoende ruimte voor je benen, maar als je langer bent dan 1,80 meter is de hoofdruimte al snel krap. Vooral de vijfdeurs C1 biedt makkelijk toegang tot de achterbank. Daar is voldoende ruimte voor kortere ritjes, maar onvoldoende ruimte voor comfort op langere reizen. Op de achterbank zijn twee Isofix-punten aanwezig voor kinderzitjes. Verder heeft de C1 zes airbags, gordelspanners en een noodremassistent. Nadeel is de zeer kleine achterbak; met 139 liter groot genoeg voor een paar tassen, maar onvoldoende voor een bierkrat.

In het algemeen lijkt het interieur netjes afgewerkt. Zodra je op de snelweg rijdt, merk je dat de cockpit matig geïsoleerd is, waardoor motor- en windgeruis gemakkelijk de auto binnendringt. Het zicht rondom is goed, maar het zicht naar links- en rechtsachter is door de brede C-stijl beperkt.

Voor de tweede generatie krijgt de C1 een nieuwer, ergonomisch verantwoord dashboard. De schakelaars en hendels laten zich moeiteloos bedienen. Al is de cockpit frivool en duurzaam, toch krijg je het gevoel dat je niet met een hoogwaardig afgewerkt product onderweg bent. Dankzij parkeersensoren en een infotainmentsysteem met aanraakscherm, waar je je smartphone aan kunt koppelen, maakt een rijk uitgeruste C1 al een veel hoogwaardigere indruk.

citroen-c1-interior citroen-c1-seats

Veiligheid

De Citroën C1 is voor zijn klasse een veilige auto. Hij loopt keurig in de pas met andere auto’s uit het allerkleinste segment van die periode. Dat levert de auto drie sterren op bij de botsproeven van Euro NCAP. Aandachtspunt is het remsysteem; dat is bij de kleine Citroën aan de zwakke kant. Ook zijn er andere gekende mankementen, zoals een versleten koppeling, niet werkende achterlichtunits en uitlaatsystemen die snel doorroesten of scheef onder de auto hangen.

Voor de tweede generatie gaat de Citroën C1 nog iets verder. Voortaan krijg je standaard ABS en airbags voor de bestuurder en voorpassagier. Bovendien kun je gemakkelijk de hoofdsteunen verstellen en kunnen kinderzitjes gemakkelijk worden bevestigd met behulp van Isofix-bevestigingen. Tegen meerprijs kunnen kopers ESP, stuurbekrachtiging en zij-airbags bestellen. Verdere assistentiesystemen zoals een dodehoekwaarschuwingssysteem zijn echter niet leverbaar.

De tweede generatie Citroën C1 kreeg niet drie, maar vier van de vijf sterren in de crashtest van Euro NCAP.

Alternatieven

Citroën is gestopt met de productie van de C1. Plannen voor een opvolger zijn er niet. Dat betekent dat de auto zijn competitieve positie opgeeft in de klasse van de compacte stadsauto’s, het zogeheten A-segment. Die auto’s beginnen ondertussen behoorlijk zeldzaam te worden. De productie van de Opel Karl is gestopt, ook de Volkswagen UP! krijgt geen opvolger. Van de drie-eenheid Citroën C1, Peugeot 107/108 en Toyota Aygo is alleen die laatste nog over: de Toyota Aygo X.

Alternatieve tijdgenoten van de Citroën C1 zijn er in overvloed, maar zul je wel op de tweedehandsmarkt moeten zoeken. Pas dan zie je hoe uitgebreid het A-segment destijds is geweest. Kies je voor een Europees merk, dan zijn de Fiat 500, Fiat Panda, Opel Agila, Renault Twingo of Ford Ka een leuk alternatief. Rij je liever in een Aziatisch merk? Bekijk dan beschikbare occasions van de Daihatsu Cuore, Suzuki Ignis, Chevrolet Aveo, Chevrolet Spark, Suzuki Alto of Nissan Pixo.

Nog wel nieuw leverbaar: supermini’s zoals de Kia Picanto, de Hyundai i10 of Mitsubishi Space Star. Binnenkort niet meer nieuw leverbaar, maar wel zeer gewild op de tweedehandsmarkt: de Volkswagen UP!, de Skoda Citigo en Seat Mii.

FAQ

Hoeveel kost een Citroën C1?
Wie op zoek is naar een goedkopere tweedehands auto kan veel plezier beleven aan een Citroën C1. Die modellen zijn tegenwoordig als tweedehands auto vanaf zo’n 1.000 euro verkrijgbaar. Reken dan wel op een uitvoering met wat gebreken, diverse gebruikssporen, een onvolledige onderhoudshistorie en een hogere kilometerstand. Is het budget iets ruimer, dan zijn er tussen de 2.500 en 3.500 euro nette exemplaren met een relatief lage kilometerstand te vinden. De meest frisse exemplaren met een lage kilometerstand en kleurrijke optiepakketten staan voor 6.000 tot 7.500 euro in de prijslijsten.
Welke motoren zijn beschikbaar voor een Citroën C1?
Tussen 2005 en 2014 leverde Citroën de C1 – net als de Peugeot 107 (later 108) en Toyota Aygo – met een 1,0-liter benzinemotor van 68 pk (50 kW). Vaak is deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak; bij hoge uitzondering vind je ook versies met een semi-automatische versnellingsbak. Ook geleverd, maar in ons land zeer zeldzaam: een 1.4 turbodiesel met 55 pk. De tweede generatie (2014-2022) was leverbaar met drie verschillende driecilinder benzinemotoren. De kleinste krachtbron met een cilinderinhoud van 1,0 liter levert 69 of 72 pk, de krachtiger 1,2-liter doet daar met 82 pk een schepje bovenop.
Hoeveel pk heeft een Citroën C1?
De driecilinder benzinemotor in de eerste versies van de Citroën C1 levert 68 pk. Dat is adequaat, maar niet overdadig. De topsnelheid is 157 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u neemt 13,7 seconden in beslag. Bij de tweede generatie kreeg de klant keuze uit drie verschillende driecilinder benzinemotoren. De kleinste krachtbron met een cilinderinhoud van 1,0 liter levert 69 of 72 pk, de krachtigere 1,2-liter doet daar met 82 pk een schepje bovenop.

Beoordelingen voor Citroen C1

61 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details