Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a5-coupe-front

Audi A5

1 / 3
audi-a5-coupe-front
audi-a5-coupe-side
audi-a5-coupe-back

Sterke punten

  • Keuze uit veel motorvarianten
  • Veilig en betrouwbaar
  • S5 en RS5 zijn sportieve modellen

Zwakke punten

  • Beslist géén koopjes
  • Misschien het huidige imago van Audi

Audi A5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi A5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi A5: elegante middelgrote coupé

Audi introduceert in 2007 de A5 – een middelgrote tweedeurs coupé op basis van de A4. Het jaar daarop volgt de cabrioversie en in 2009 ook een vijfdeurs coupé, die Audi A5 Sportback noemt. In 2016 introduceert Audi de tweede generatie van de A5. De sportieve versies heten S5 en de sportiefste RS5. Lees meer

Interesse in een Audi A5

Audi A5 occasions
Audi A5 nieuwe auto's
Audi A5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Keuze uit veel varianten: 2- en 5-deurscoupé, cabriolet, benzine, diesel, aardgas
  • Motorvarianten van zuinig tot uitgesproken sportief – de S- en RS-versies
  • Auto is nieuw verregaand te personaliseren, dus occasions in allerlei uitvoeringen
  • Veilig en betrouwbaar

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi A5 en zijn afgeleiden zijn er in talloze versies, met zowel benzine- als dieselmotoren en er is zelfs een G-Tron-versie voor aardgas. Over beide generaties bezien, zijn er benzinemotoren van 1,4 tot 4,2 liter cilinderinhoud – en de RS5 heeft dan natuurlijk de grootste motoren. Dieselmotoren zijn er van 2,0 tot 3,0 liter. Qua transmissies biedt de Audi A5-familie keuze uit handgeschakelde en automatische zesversnellingsbakken, een zogenoemde Multitronic-automaat (CVT, uitsluitend voorwielaangedreven versies) en de Tiptronic-automaat voor de quattro-versies. Latere modellen zijn voorzien van de S tronic-automaat met dubbele koppeling, die de Tiptronic in de eerste generatie vervangen heeft. De tweede generatie van de A5 is er ook met een achttraps Tiptronic. Aangezien er zo veel uiteenlopende versies zijn, heeft ook het gemiddelde verbruik een grote bandbreedte, van 4,1 tot 10,0 l/100 km. De aardgasversie G-Tron komt uit op 3,8-4,3 l/100 km, diesels op 4,1-7,4 l/100 km.

Afmetingen

De A5 Coupé meet (lxbxh) 4,630 × 1,854 × 1,374 meter, de Cabriolet 4,625 × 1,854 × 1,384 meter en de Sportback is een beetje langer met 4,711 × 1,854 × 1,391 meter. De wielbasis van de Sportback is met 2,810 meter ook iets langer dan die van de Coupé en Cabriolet – 2,751 meter. Voor de tweede generatie zijn de afmetingen nog iets royaler: Coupé/Cabriolet: 4,673 × 1,846 × 1,371 meter; Sportback: 4,733 × 1,843 × 1,386 m. Ook de wielbasis is gegroeid: die is 2,764 meter voor de Coupé/Cabriolet en 2,824 meter voor de Sportback.

De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)

Audi A5
Marktintroductie 2007 / 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,625-4,711 × 1,854 × 1,374-1,391 m /
Wielbasis 2,751-2,810 m / 2,764-2,824 m
Inhoud bagageruimte 320-1.300 l
Ledig gewicht 1.365-1.895 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.995-2.420 kg
Cilinderinhoud 1.395-4.163 cm3
Vermogen 110-331 kW (150-450 pk)
Koppel 250-430 Nm
Topsnelheid 210-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,9-9,1 sec
Tankinhoud 65 l
Verbruik 3,8-10,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 102-225 g/km

Varianten

Met zo veel keuze uit motoren, transmissies en carrosserievarianten is het aantal versies onmetelijk. We noemden de twee- en vijfdeurs coupés en de cabrioletvariant al, en er zijn 1,4-, 1,8-, 2,0- en 3,2-liter (T)FSI benzinemotoren en 2,0-, 2,7- en 3,0-liter turbodiesels. De 4,2-liter TFSI-benzinemotor is voorbehouden aan in eerste instantie de S5 Coupé van modeljaar 2007 en vanaf 2011 tot 2017 aan de RS5 Coupé en RS5 Cabriolet. Die motor is in 2017 vervangen door een 2,9-liter benzinemotor, die ook in de RS5 Sportback leverbaar is.

Vanaf 2020 zijn de dieselvarianten van de Coupé en Cabriolet niet meer leverbaar. Sinds 2022 ook niet meer in de Sportback. In de S- en RS-versies is sowieso geen diesel leverbaar geweest.

De aardgasversie van de Audi A5 is er alleen als Sportback, en die was alleen in 2020 een halfjaar nieuw te koop in Nederland.

Alle motorvarianten behalve de kleinste motoren zijn er ook met quattro-vierwielaandrijving, een systeem dat uniek is voor Audi.

Prijzen

De Audi A5 is in al zijn varianten beslist geen koopje. Audi is immers een premiummerk. Een nieuwe A5 Coupé kost minimaal 50.000 euro, een nieuwe S5 Coupé ruim het dubbele. Een nieuwe A5 Cabriolet koop je voor prijzen vanaf ongeveer € 60.000, een nieuwe S5 Cabriolet kost óók dik het dubbele. De A5 Sportback is zogezegd ‘het voordeligst’, met een vanafprijs van bijna 50.000 euro, een S5 Sportback kost minimaal 115.000 euro en een RS Sportback bijna anderhalve ton.

Occasions van de Audi A5 vind je al voor zo’n 4.000 euro, maar dan heb je het over een diesel uit de eerste productiejaren en met natuurlijk een heel hoge kilometerstand. Benzinemodellen beginnen bij prijzen vanaf ongeveer 6.000 euro. Een Sportback is wel te vinden voor 10.000 euro. Cabrio’s met een dieselmotor kosten al gauw 15.000 euro, met benzinemotor natuurlijk meer. De sportieve S5 en RS5 zijn natuurlijk veel zeldzamer en dus duurder.

Design

Buitenkant

De Audi A5 verscheen eerst als Coupé en stilistisch ligt een cabrioletversie dan redelijk voor de hand. Beide zijn duidelijk premium auto’s en afhankelijk van de uitvoering stijlvol tot zelfs bruut en intimiderend als RS5. Audi noemt de A5 Sportback een vijfdeurs coupé, maar je kunt hem evengoed zien als een wat lage vijfdeurs hatchback.

Binnenkant

De Audi A5 en al zijn varianten zijn kwalitatief hoogstaande auto’s en dat zie je ook in het interieur. De basisuitrusting omvat onder meer automatische airco en een infotainmentsysteem. Het multifunctionele stuurwiel is met leder bekleed, een sportstuur is een optie, net als onder meer de Audi Virtual Cockpit en een navigatiepakket. Er zijn talloze opties voor de interieurbekleding en leder behoort daar ook toe.

Veiligheid

Natuurlijk behaalde de Audi A5 de hoogste score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Dat is mede te danken aan het uitgebreide veiligheidsconcept, met onder meer airbags en intelligente bestuurdersassistentiesystemen en parkeerhulp achter. Bovendien kunnen kopers van een nieuwe Audi A5 de veiligheid en het comfort nog verder verhogen door opties als de Lane Keeping Assist, Surround Area Cameras of het Child Safety Package.

Alternatieven

De Audi A5 bevindt zich in een segment waarin de concurrentie heel sterk is. Hij neemt het op tegen onder meer de Mercedes Benz C-Klasse, die ook als coupé en als cabriolet is te vinden. Een ander aansprekend alternatief is de BMW 4-serie Coupé en Cabriolet en de BMW 4 Serie Gran Coupé – die regelrecht tegenover de Sportback is gepositioneerd. Er zijn nog wel andere interessante alternatieven voor de A5 Sportback te bedenken, zoals de Volkswagen Arteon en – als je helemaal out-of-the-box durft te denken – de Kia Stinger.

FAQ

Is de Audi A5 een sportauto?
De Audi A5 is een middenklasser, hij is immers gebaseerd op de Audi A4. Je kunt de Coupé en de Cabriolet dus beter zien als sportieve middenklassers, want een coupé is niet per se een sportauto en een cabriolet nog minder. De S5-versies zijn echter al behoorlijk sportief en de krachtige RS5-varianten kun je eigenlijk best wel als sportauto zien.
Wanneer kwam de Audi A5 op de markt?
De eerste Audi A5 rolt in 2007 van de productielijn, dat is een Coupé. Het jaar erop verschijnt de Cabriolet en in 2009 verschijnt ook de Sportback. In 2016 introduceert Audi de tweede generatie van het model. Beide generaties zijn een keer gefacelift, maar de gelijkenis en de uitstraling van alle versies zijn sterk.
Hoeveel kost een Audi A5?
Een nieuwe A5 Coupé kost minimaal 50.000 euro, een A5 Cabriolet minstens € 60.000. De A5 Sportback is het voordeligst met bijna 50.000 euro. De oudste gebruikte Audi’s A5 vind je voor zo’n 4.000 euro. Dan heb je een diesel met veel kilometers. Benzinemodellen beginnen bij prijzen vanaf ongeveer 6.000 euro, Sportbacks voor 10.000 euro en cabrio’s vanaf 15.000 euro.

Beoordelingen voor Audi A5

160 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen

Speciaal

Meer details

Meer links