Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a4-avant-front

Audi A4 Avant

1 / 3
audi-a4-avant-front
audi-a4-avant-side
audi-a4-avant-back

Sterke punten

  • Veel bagageruimte, flexibel in te delen
  • Ontwerp en afwerking interieur
  • Quattro-vierwielaandrijving voor meeste varianten

Zwakke punten

  • Geen plug-in hybride of elektrische variant
  • Weinig keuze meer uit verschillende motoren
  • Ietwat gedateerde indruk t.o.v. concurrentie

Audi A4 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi A4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi A4 Avant: ruimtewonder strak in het pak

De Audi A4 is één van Audi’s bestverkopende modellen. Dat geldt in Nederland al helemaal voor de A4 Avant, de stationversie van de A4. Inmiddels zit het model alweer ruim in de levenscyclus van de vijfde generatie: de B9. Deze verscheen in 2016 en kreeg in 2019 een facelift. Qua elektrificatie is de Audi A4 Avant helaas minder up-to-date. Lees meer

Interesse in een Audi A4 Avant

Audi A4 Avant occasions
Audi A4 Avant nieuwe auto's
Audi A4 Avant dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Quattro-vierwielaandrijving de beste in zijn soort
  • Audi MMI-multimediasysteem werkt intuïtief
  • Goede interieurafwerking met flexibele bagageruimte
  • Comfortabel voor alle passagiers
  • Ruim en aantrekkelijk occasionaanbod

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi A4 Avant van de generatie B9 begon zijn carrière met een groot aanbod benzine- en dieselmotoren. Het hoofdkantoor van Audi in Ingolstadt dunde het motorenaanbod in de loop der jaren echter behoorlijk uit. Het palet was aanvankelijk bijzonder breed: van zuinige viercilinder benzine- en dieselmotoren met respectievelijk 110 en 90 kW (150 en 122 pk), tot de beresterke RS4 Avant met 330 kW (450 pk) sterke V6 en alles daartussenin. Er is zelfs een versie uitgebracht die op CNG (aardgas) rijdt, de Audi A4 Avant g-tron. Na de facelift moesten de dieselmotoren langzaam maar zeker het veld ruimen. Opvallend genoeg is de Audi A4 Avant nooit op de markt gekomen met plug-in hybride aandrijflijnen, waar de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse in dat opzicht wél meegingen in de vaart der volkeren.

Naast het geleidelijk uitdunnen van het motorenaanbod vond er nog een andere belangrijke verandering plaats in de levensloop van de A4 (B9). Audi paste namelijk de typeaanduidingen van de motoren aan. Na 2018 veranderde de gebruikelijke combinatie van motorinhoud en brandstofsoort (1.4 TFSI, 2.0 TDI etc.) naar een getal met daarachter de brandstofsoort. Zo heet de benzine-instapper van de A4 vanaf deze wijziging ‘35 TFSI’, terwijl de subtopper ‘45 TFSI’ heet. Het cijfer staat voor de vermogensklasse van de betreffende motor, waarbij de 35 TFSI 110 kW (150 pk) levert. Daarboven staan de 40 TFSI en 45 TFSI met respectievelijk 140 kW (190 pk) en 195 kW (265 pk). De typeaanduiding van de RS4 wijzigde niet.

Audi zou Audi niet zijn zonder Quattro-vierwielaandrijving in het leveringsgamma. Bij de reguliere motoren is de Quattro leverbaar vanaf de 40 TFSI. De 35 TFSI is de enige motorisering die enkel en alleen in combinatie met voorwielaandrijving te bestellen is. Daarnaast is de A4 Avant vanaf de facelift in 2019 niet meer met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar. Vanaf dat moment worden alle versies geleverd met automaat: de zeventraps S tronic met dubbele koppeling. De S4 en RS4 maken gebruik van een ander soort transmissie: de achttraps Tiptronic-automaat, een traditionele koppelomvormer.

De S4 Avant is overigens ook een bijzonder verhaal, want bij de introductie had hij een 3,0-liter V6-benzinemotor met 260 kW (354 pk). Na de facelift besloot Audi om de S4 te voorzien van een V6-dieselmotor met 251 kW (341 pk). Hoewel het vermogen iets terugliep, steeg het koppel van 500 Nm naar 700 Nm. De diesel-S4 Avant blijft in ons land een zeldzame verschijning, want medio 2022 haalde Audi hem alweer van de prijslijst. Zie je zo’n S4 Avant met zelfontbrander wel zitten? In Duitsland zijn ze meer geleverd dan in Nederland, dus in dat geval kan import een oplossing zijn.

Afmetingen

De Audi A4 Avant biedt met een bagageruimte van 495 liter achter de achterbank en 1.495 liter met de bank plat veel meer ruimte dan de A4 Limousine, die blijft steken op 460 liter. Daarbij is het zo dat je bij de A4 Avant de bagage helemaal tot het dak kunt stapelen, waardoor de bagageruimte veel flexibeler in te delen is. Bovendien kun je met allerlei optiepakketten, zoals speciale bagagecompartimenten die je vastklikt op de rails in de vloer, ervoor zorgen dat kleinere stukken bagage niet de hele auto doorvliegen.

Kijken we naar de exterieurmaten, dan is de A4 Avant met een lengte van 4,76 meter en een breedte van 1,85 meter precies even lang en breed als zijn sedanbroertje. De Avant is met een hoogte van 1,46 meter drie centimeter hoger dan de Limousine. De RS4 Avant is dankzij zijn agressief ogende bodykit en uitgeklopte wielkasten net wat langer (4,78 meter) en breder (1,86 meter) dan de reguliere varianten.

Audi A4 Avant
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,76 x 1,85 x 1,46 m
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 495 - 1.495 l
Ledig gewicht 1.545 - 1.820 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.040 - 2.350 kg
Cilinderinhoud 2.000 - 3.000 cm3
Vermogen 90 kW (122 pk) - 330 kW (450 pk)
Koppel 270 - 700 Nm
Topsnelheid 200 - 280 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,2 - 3,9 sec
Tankinhoud 40 - 58 l
Verbruik 5,5 - 8,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 126 - 201 g/km

Varianten

Audi zou Audi niet zijn als het de A4 Avant niet met keuze uit verschillende varianten zou aanbieden. Als koper heb je dus wat te kiezen. Voorafgaand aan de facelift was de A4 er als naamloze basisuitvoering en als ‘Sport’ en ‘Design’, na de facelift begint de prijslijst met de ‘Pro Line’ en staan de Advanced edition, de S edition en de S edition Competition daarboven. Bij ieder uitrustingsniveau loopt het aantal aanwezige comfortfuncties weer een beetje op, waarbij de S editions extra speciaal zijn vanwege hun nadruk op sportiviteit. Dat komt onder meer tot uiting in grotere lichtmetalen wielen, aangepaste bumpers, sportstoelen en speciale ex- en interieurdetails.

Het gaat te ver om alle aanwezige standaarduitrustingen en optielijsten van de Audi A4 Avant door te nemen, daarvoor zijn deze lijsten te uitgebreid. In ieder geval is de A4 te bestellen met alle functies die je in een moderne premium auto mag verwachten, van Matrix-LED koplampen tot een head-up display en adaptieve cruise control met stuurassistentie. Als je gaat proefrijden met een Audi A4 occasion is het daarom extra van belang om te kijken welke opties er allemaal op zitten en welke functies voor jou onmisbaar zijn. Niet iedere A4 Avant is namelijk even rijk uitgerust.

Naast de reguliere varianten zijn er de eerder aangehaalde S4 Avant en RS4 Avant, die beide een aangepaste uitrustingslijst hebben. Ook leverde Audi de A4 Avant tot begin 2023 als Allroad, een versie die iets hoger op zijn wielen staat en kunststof-onderranden rondom heeft.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Audi A4 Avant variëren sterk, afhankelijk van de gekozen motorisering en het uitrustingsniveau. De prijslijst van de A4 (B9) begint nieuw bij circa 50.000 euro voor de 35 TFSI Pro Line en loopt op tot dik 140.000 euro voor de RS4 Avant Competition plus. Dat is dus een behoorlijk breed prijsbereik. Wel ligt de vanafprijs van de A4 Avant een stuk lager dan die van de Mercedes-Benz C-klasse Estate en BMW 3-serie Touring. Bij beide concurrenten hoef je met minder dan 50 mille namelijk niet aan te komen voor een nieuw exemplaar.

Als occasion resideert de Audi A4 Avant nog niet bepaald in de koopjeshoek. Wel is het aanbod door zijn populariteit behoorlijk ruim. De prijzen beginnen weliswaar net onder de 15.000 euro, maar voor dat geld staan in de regel alleen diesels met hogere kilometerstanden te koop. Voor een A4 op benzine ligt de ondergrens bij ruim 16.000 euro, maar ook dan moet je een auto met meer ‘ervaring’ niet schuwen. Pas vanaf ongeveer 20.000 euro vind je occasions met lagere kilometerstanden. De prijzen lopen op tot dik 90.000 euro voor jonge exemplaren van de RS4.

Design

Buitenkant

Waar je bij sommige andere modellen een uitdagend spelletje ‘zoek de verschillen’ moet spelen tussen de pre-facelift en de facelift, zijn de verschillen bij de Audi A4 Avant evident. Zo heeft de A4 Avant (B9) van na de facelift een lagere en bredere single-frame grille, compleet andere koplampen en een extra gleufje tussen de motorkap en de grille. Aan de achterkant zijn de wijzigingen minder ingrijpend. De strak getekende achterlichten kregen een andere indeling en het bumperwerk ging op de schop. Een A4 Avant van na de facelift is van achteren goed te herkennen aan zijn grote trapeziumvormige uitlaten, die zelfs standaard zijn op de basisuitvoering.

Binnenkant

Het interieur van de A4 Avant kenmerkt zich door een opgeruimde lay-out en een hoog afwerkingsniveau. Ook hebben achterpassagiers in de A4 Avant merkbaar meer hoofdruimte dan in de sedanversie. Bij de facelift van de A4 Avant friste Audi de cockpit op, waarbij het merk één radicale vernieuwing doorvoerde: het schrappen van de MMI-draaiknop op de middenconsole. In plaats daarvan verloopt de bediening van de multimedia na de facelift volledig via het touchscreen. Dat touchscreen heeft een groter formaat dan het scherm van voor de facelift en is dichter bij de bestuurder geplaatst om het bedieningsgemak te vergroten. Uiteraard kan het MMI-multimediasysteem overweg met Apple CarPlay en Android Auto.

Het interieur van de A4 Avant geeft een hoge kwaliteitsindruk, al zijn de aanwezige opties wel van invloed op de algehele kwaliteitsbeleving. De stoelen zijn ergonomisch gevormd en optioneel verkrijgbaar als sportstoelen met stoelverwarming. Ook optioneel is Virtual Cockpit, het digitale instrumentarium van Audi. Standaard krijg je analoge tellers voor je neus met een 5-inch monochroom bestuurdersinformatiedisplay in het midden. Dat laatste doet in de moderne tijd toch wel enigszins gedateerd aan.

Veiligheid

Met de aanwezige veiligheidssystemen zit het wel goed in de Audi A4 Avant. Zo is de Pre Sense City-noodremassistent bijvoorbeeld standaard. Een recente Euro NCAP-beoordeling is er niet voor dit model, maar in 2015 kreeg de Audi A4 Avant de aan zijn stand verplichte topscore van vijf sterren. Met name op het vlak van inzittendenbescherming scoorde de A4 bijzonder goed. Kijken we naar de overige veiligheidssystemen, dan behoren zaken als adaptieve cruise control, een head-up display en een rijbaanassistent tot de omvangrijke optielijst.

Alternatieven

Al sinds de eerste generatie wordt de Audi A4 Avant vooral vergeleken met de BMW 3-serie Touring en de Mercedes-Benz C-klasse Estate. Dit zijn eigenlijk de enige twee concurrenten in het premiumsegment. De vijver van de middenklasse is echter een stuk breder: auto’s als de Volvo V60, de Opel Insignia, de Ford Mondeo en Mazda6 schoven in de loop der jaren steeds meer op richting de premiumhoek. Binnen de Volkswagen Groep zijn het de Skoda Octavia en Superb en de Volkswagen Passat Variant die een mogelijk alternatief vormen voor de Audi A4. Je krijgt dan meer ruimte voor je geld dan bij Audi, maar het afwerkingsniveau ligt wel een stuk lager. Voor wie van elektrisch houdt, is het een stuk lastiger om vandaag de dag een alternatief te vinden voor de A4 Avant. Elektrische stationwagons in dit segment zijn er namelijk nog niet. Wel werkt Audi aan een elektrische opvolger voor de A4 Avant, die in een later stadium een mogelijk elektrisch alternatief zou kunnen bieden voor de benzineversie van de A4 Avant, die dan A5 Avant zal gaan heten.

FAQ

Hoeveel kost een Audi A4 Avant?
Nieuw is de Audi A4 Avant leverbaar vanaf circa 50.000 euro. Als occasion is de Audi A4 Avant een stuk beter te betalen, maar je bent al gauw 20.000 euro kwijt voor een fatsoenlijk exemplaar.
Welke generaties Audi A4 Avant zijn er geweest?
De Audi A4 Avant kwam in 1998 op de markt als B5. De opeenvolgende generaties hadden B6, B7, B8 en B9 als typeaanduiding. In totaal verschenen dus vijf generaties van de Audi A4 Avant.
Komt de Audi A4 Avant ook op de markt als elektrische auto?
Van de Audi A4 Avant (B9) is geen elektrische variant beschikbaar. Audi werkt wel aan een elektrische opvolger van de Audi A4 Avant.
Heeft een Audi A4 Avant hoge onderhoudskosten?
Ja, de onderhoudskosten van een Audi A4 Avant zijn bovengemiddeld hoog. Kijk als je een occasion koopt daarom goed of de volledige onderhoudshistorie aanwezig is.

Beoordelingen voor Audi A4

873 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Meer details

Meer links